Natuurberichten

Pagina 1449 van 1454 - 14537 Resultaten

Magnolia
foto Wout van der Slikke

Nu het voorjaar van start is gegaan komt er al snel weer een einde aan de kale bomen. Het frisse groen van nieuw blad zal zich in korte tijd ontvouwen en geeft de omgeving weer een heel nieuw aanzien. Veel soorten komen eerst in..

Lees verder 3 april 2008   16 jaar oud
Bloei pinksterbloem detailopname. Foto: Joost uit ten Bogaard. Beschikbaar gesteld aan de Natuurkalender

April kleurt roze van de bloeiende Pinksterbloemen en perenbloesems. In 2008 zijn er al 76 waarnemingen van bloeiende Pinksterbloemen doorgegeven aan de Natuurkalender. Van perenbloesems zijn dit er nog slechts 7. Vooral de..

Lees verder 2 april 2008   16 jaar oud

In april komen de gehakkelde aurelia's weer tevoorschijn. Zij overwinterden in struiken en stapels openhaardhout. De Vlinderstichting verwacht dat deze mooie oranjebruine vlinder de komende dagen overal zal opduiken, ook in de..

Lees verder 2 april 2008   16 jaar oud
zwarte_roodstaart

De zwarte roodstaart is alweer op verschillende plekken in Nederland gezien en gehoord. Deze vogels zoeken vaak industrieterreinen op, en dan met name industrieterreinen zonder bomen of struiken. ..

Lees verder 1 april 2008   16 jaar oud
Gans Iris (foto: G. Muskens)

De gezenderde ganzen legden flink wat kilometers af de afgelopen dagen. Inmiddels bivakkeert de grootste groep in Litouwen. Gans Iris lijkt een beetje uit koers. Op 31 maart zat hij 3,36 km van Oleynikova Sloboda in de Oekraïne:..

Lees verder 1 april 2008   16 jaar oud
Teken alle stadia. Foto Fedor Gassner, Wageningen Universiteit. Foto niet gebruiken zonder zijn toestemming
Van links naar rechts de larve, nimf, mannetje en het vrouwtje van de schapenteek (foto: Fedor Gassner)

De registratie van tekenbeten in 2007 bevestigt dat een derde van de tekenbeten wordt opgelopen in de tuin en ruim een derde in de bossen. Leeftijd speelt een rol bij het oplopen van een tekenbeet. Het percentage met Borrelia..

Vingerhelmbloem
foto wout van der Slikke

Het is weer volop tijd voor de stinzenflora. Een van de kenmerkende soorten hiervan is de Vingerhelmbloem, vroeger Voorjaarshelmbloem genoemd. De van oorsprong veelal uitheemse sierplanten van landgoederen en buitenplaatsen bieden..

Lees verder 31 maart 2008   16 jaar oud

Tijdens warme perioden in februari en maart zijn er al regelmatig dagpauwogen gezien. De komende weken zullen ze meer tevoorschijn komen. Deze wijd verbreide soort is de afgelopen 15 jaar sterk achteruit gegaan, mogelijk door de..

Lees verder 31 maart 2008   16 jaar oud
Bloei berk

De berkenbomen in Nederland staan op het punt om in bloei te komen. Daarmee start voor veel mensen het hooikoortsseizoen. De kans is groot dat er dit jaar veel berkenpollen komen...

Lees verder 30 maart 2008   16 jaar oud
Driekantige kalkkokerworm

Afgelopen najaar veroverden Driekantige kalkkokerwormen de nieuwe basaltstenen in de Oosterschelde. Enkele maanden later werden zij verdreven door zakpijpen, sponsen en wieren. Dit geeft onderzoekers van Stichting ANEMOON nieuwe..

Lees verder 30 maart 2008   16 jaar oud