Natuurberichten

Pagina 1450 van 1487 - 14865 Resultaten

havik in kippen hok wat nu

Op dinsdag 16 september heerste er grote onrust in het kippenhok van woonboerderij ‘de Wolfswaard’ in de Wageningse uiterwaarden. Een jonge havik was de kippenren ingevlogen en kon de uitgang niet meer vinden…. ..

Lees verder 22 september 2008   15 jaar oud
rups ligusterpijlstaart klein

De ligusterpijlstaart is al vrijwel uitgevlogen. Toch heb je nog een aardige kans om de soort te zien te krijgen, want de erg opvallende rupsen zijn er nog weken. ..

Lees verder 21 september 2008   15 jaar oud
roedel herten

Duitse onderzoekers bestudeerden satellietbeelden en kwamen tot de conclusie dat grote zoogdieren als herten magnetische velden herkennen. ..

Lees verder 21 september 2008   15 jaar oud
Adder

Het areaal aan heide en hoogvenen in Nederland is de afgelopen eeuw drastisch afgenomen. Ontginning, verbossing, bebossing en omvorming naar (land)bouwgronden liggen hieraan ten grondslag. Planten en dieren, zoals adder,..

Lees verder 20 september 2008   15 jaar oud
Hamster Hugh Jansman

In Zuid-Limburg worden sinds 2002 hamsters, ook wel korenwolven genoemd, geherintroduceerd in leefgebieden met een aangepast ‘hamstervriendelijk’ agrarisch beheer. Om de kans op een succesvolle herintroductie van de hamster zo..

Lees verder 19 september 2008   15 jaar oud
achtlin Egelbescherming

Op de open dag van de Egelbescherming aanstaande zondag is een egelachtling te zien. Dit grootste egelnest in opvang ooit werd binnengebracht bij de Egelbescherming in Naarden. ..

Lees verder 19 september 2008   15 jaar oud
kolgans

Nu de zomer ten einde loopt, is het weer een komen en gaan van vogels in ons land. Sommige vogels zijn hier geweest om te broeden en hun jongen groot te brengen. Die gaan nu op weg naar warmere oorden om te overwinteren. Andere..

Lees verder 18 september 2008   15 jaar oud
hoogveenglanslibel

De hoogveenglanslibel is een van de meest bedreigde libellen van Nederland. In de Reuselse Moeren in Noord-Brabant zijn Staatsbosbeheer en De Vlinderstichting bezig om de leefomstandigheden van deze zeldzaamheid te verbeteren...

Lees verder 18 september 2008   15 jaar oud
Paardenkastanje vrucht, wikipedia, Creative Commons Attribution ShareAlike 2.0. 476x357 pixels

In de nazomer en de herfst is het tijd voor kastanjes. Tussen half augustus en oktober zijn de vruchten van de paardenkastanje rijp. Bij de Natuurkalender zijn nu elf waarnemingen binnen. De meesten komen uit het midden van het..

Lees verder 17 september 2008   15 jaar oud
visarend

Half september met oostenwinden, dat belooft veel vogeltrek, vooral van roofvogels! Het afgelopen weekend sneuvelde dan ook menig vogeltrekrecord op de vogeltelposten in ons land. ..

Lees verder 17 september 2008   15 jaar oud