Natuurberichten

Pagina 1462 van 1487 - 14865 Resultaten

Wespendief, GNU Free Documentation License

Van veel vogels die hun jongen in mei en juni grootbrachtten vliegt nog een groot deel rond. Er zijn wel eens (voorzichtige) berekeningen gemaakt van het grootste aantal vogels dat op een bepaald moment in Nederland verblijft en..

Lees verder 19 juli 2008   16 jaar oud
Eikenprocessierups

De eikenprocessierups is dit jaar opnieuw massaal opgerukt in de provincie Noord-Brabant. Door het warme voorjaar en de beperkte bestrijding vanuit provincie Limburg en België in 2007, is de rups actief in Brabant en kunnen mens..

Lees verder 18 juli 2008   16 jaar oud
Smaragdhagedis

In Nederland valt het voor veel mensen niet mee om in de duinen of op de heide met eigen ogen een hagedis te zien. Bij veldwerk spreken we vaak mensen die al jaren hun hond uitlaten in een gebied waar volop hagedissen voorkomen...

Lees verder 18 juli 2008   16 jaar oud
Worm in de knoop

De natuur in Nederland herstelt zich de laatste jaren enigszins door de gunstige effecten van eerder genomen milieumaatregelen. Zo is bijvoorbeeld de luchtverontreiniging met zwavel afgenomen waardoor de zuurgraad van de bodem in..

Lees verder 17 juli 2008   16 jaar oud
Otter

De herintroductie van de otter in Nederland is een succesverhaal aan het worden. Afgelopen winter waren er al meer dan 35 otters. Dit blijkt uit een publicatie van de onderzoekers van Alterra in het nieuwe nummer van het..

Lees verder 17 juli 2008   16 jaar oud
kleine vossen op buddleia

De Buddleia, ofwel vlinderstruik, staat bijna overal volop in bloei. Om de naam eer aan te doen moeten er alleen wel vlinders zijn! De komende weken zal de Buddleia nog kleuriger moeten worden...

Lees verder 16 juli 2008   16 jaar oud
Grauwe kiekendief, tekening uit het boek 'Naumann, Naturgeschichte der Vögel Mitteleuropas'. Oud boek waarvan de copyrights allang zijn verlopen

Vorig jaar werd het verplicht braak leggen van landbouwpercelen door de Europese Commissie afgeschaft, onder andere vanwege de snel stijgende graanprijzen. De voorspelling was dat dit grote effecten zou hebben op..

Lees verder 16 juli 2008   16 jaar oud
Schaapskudde, wikipedia, publiek domein

Op dinsdagmiddag 15 juli 2008 om 14.00 uur zal de schaapskudde van schaapsherder Jan Aris Goed uit Luttelgeest officieel gaan grazen op de oevers van de beek in het Kuinderbos. De schapen moeten actief gaan bijdragen aan het..

Lees verder 15 juli 2008   16 jaar oud
vleermuistelling

Doe mee aan een groot onderzoek om meer zicht te krijgen op de fascinerende trek van vleermuizen in de nazomer en ga tellen op een Waddeneiland. ..

Lees verder 15 juli 2008   16 jaar oud
Gele Strontvlieg

Wie door weilanden en natuurgebieden wandelt komt ze regelmatig tegen: koeienvlaaien, paardenvijgen en schapenkeutels. Verse mest kan je in het voorbijgaan vaak herkennen door de wolk van vliegjes die er van opstijgt en die soms..

Lees verder 14 juli 2008   16 jaar oud