Natuurberichten

Pagina 58 van 1461 - 14601 Resultaten

Rioleringsbeheerders, stadsecologen en particulieren opgelet! Wist u dat in Nederland bijna een miljoen padden, kikkers en salamanders elk jaar in straatputten belanden? De in het verleden bedachte oplossingen werken vaak..

vrijwillige waarnemer - primair

Donderdag 7 december was de dag van de vrijwilliger. De Vlinderstichting is enorm blij met de duizenden mensen die, in hun vrije tijd, op zoek gaan naar vlinders en libellen, en die gegevens ook op de juiste manier doorgeven. Door..

ijshaar

Bijzonder verschijnsel: ijshaar. En ontmoet het kleinste zoogdier van Nederland...

Lees verder 8 december 2023   5 mnd oud
Rustende gewone zeehonden in de haven van Nieuwpoort

Lang waren zeehonden zeldzaam aan de Belgische kust. De laatste jaren kan je ze regelmatig zien uitrusten op de stranden. Deze comeback stelt ons ook voor nieuwe uitdagingen. Strandgasten en wetgeving lijken nog niet overal klaar..

Lees verder 7 december 2023   5 mnd oud

Op 5 december was het óók Wereldbodemdag. Ter ere daarvan maakte de organisatie van de Bodemdierendagen de scores van de Nederlandse bodemdieren in 2023 bekend. De regenwormen houden wel van nat weer en weten hun toppositie in de..

kardinaalsmuts

Kardinaalsmuts met roze vruchten, en kleine sneeuwballen stuiteren door de bomen...

uitdaagrecht - primair

Zie jij in jouw omgeving kansen om biodiversiteit te versterken? Wil je als bewoners samenwerken met jouw gemeente, provincie, of waterschap om dit aan te pakken? Ben je benieuwd naar mogelijkheden om als vrijwilliger aan de slag..

Sturnus vulgaris. Spreeuw

Vogels eten bessen en zorgen daarmee vaak voor de verspreiding van zaden. Bessen zijn goed voedsel voor vogels en de plant kan door de vogels zijn zaden verspreiden. Toch is de relatie tussen bessen en vogels niet altijd een..

Lees verder 6 december 2023   5 mnd oud

Soms kom je ze tegen, duivelseieren! Daar komen geen duivels uit gekropen, maar wel stinkzwammen. Op een excursie naar de zeeduinen werden ze ook gevonden. Op deze locatie zijn duivelseieren meestal van de Duinstinkzwam. Meestal,..

Natrix natrix. Ringslang

Grote zilverreiger stapt door het water en ringslang is hoog en droog weggekropen...