Natuurberichten

Pagina 8 van 1455 - 14545 Resultaten

Vorig jaar werden de honingbij en de twee metselbijen (rosse en gehoornde) het meest geteld, met de hommels op een flinke achterstand. Dit jaar is tijdens de tien dagen de telling weer live te volgen op www.nationalebijentelling.nl.

De Nationale Bijentelling roept dit jaar iedereen op om een half uurtje bestuivers te tellen. Dat kan dit jaar tussen 15 en 24 april. Tellen kan overal; in je tuin, op je balkon of ieder ander groen plekje in de buurt...

Lees verder 14 april 2024   2 wkn oud
De veldkrekel (Gryllus campestris)

De veldkrekel is verkozen tot 'Insect van het Jaar 2024'. Dit nieuws maakte Aglaia Bouma, insectendeskundige en een van de initiatiefnemers van de verkiezing, vanochtend bekend tijdens een radio-uitzending van Vroege Vogels vanuit..

Lees verder 14 april 2024   2 wkn oud
Koningin van C. nicobarensis kruipt door een opening de H. papuanum-mierenplant in.

Na de zonnige dagen van de afgelopen weken knalde het blad uit de bomen. In de tuin scharrelden de mieren over de klinkers. Ze verslepen de zaadjes met mierenbroodjes van sneeuwklokje, viooltjes, de eerste zaadjes van de stinkende..

eenstijlige meidoorn

Meidoorn is al aan het bloeien en het roomvleklieveheersbeestje zie je in de lente...

Nachtvlinders en micro's

Voor het 5000-soortenjaar in de Gelderse Poort in 2022 werden de verwachtingen ruim overtroffen, met in totaal meer dan 6200 soorten. De spectaculaire resultaten zijn nu toegelicht in een magazine vol informatie, foto’s en..

Lees verder 13 april 2024   2 wkn oud

Betere gebiedsbescherming voor boerenlandvogels is hard nodig, concludeert Vogelbescherming Nederland op basis van het gisteren gepubliceerde rapport van Sovon Vogelonderzoek in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en..

Gewone wimperzwam

Ken jij deze piepkleine paddenstoel? En smaragdlibellen sluipen vandaag uit...

Lees verder 13 april 2024   2 wkn oud
De ringslang komt in Nederland in verschillende waterrijke gebieden voor

In het voorjaar valt vooral de bedrijvigheid van de nestenbouwende en broedende vogels op, maar ook ringslangen hebben voor hun eieren een nest nodig: een broeihoop. Op verschillende plekken in het land helpen vrijwilligers hen..

Lees verder 12 april 2024   2 wkn oud
De Kempesfles vanaf de zuidzijde.

Deze week is het nieuwe rapport over het referentiemeetnet vennen online verschenen. In dit meetnet worden al 46 jaar elf Nederlandse vennen gemonitord. De effecten van vermesting, verzuring en klimaatopwarming zijn terug te zien..