Natuurberichten

Pagina 851 van 1456 - 14554 Resultaten

Eikenprocessierupsen in het tweede larvale stadium uitsnede (foto: Henry Kuppen)

De eikenprocessierupsen zijn uitgekomen conform de prognose die het Kenniscentrum Eikenprocessierups op 29 maart 2015 heeft gegeven. In het zuiden zijn de eerste rupsen uitgekomen rond 10 april en in het noorden rond 12 april. Op..

Lees verder 9 mei 2015   8 jaar oud

We kennen allemaal wel trekvogels, die hier broeden en de winter in Afrika doorbrengen. Maar wist u dat er ook trekvlinders zijn? Begin mei is de tijd dat ze vanuit het zuiden ons land binnenkomen...

KNNV De Steenmarter

Roofdieren nemen langzaam weer de gebieden in waar ze in vorige eeuwen werden uitgeroeid. Ze werden toen nog gezien als schadelijk wild en jachtopzieners hadden er een dagtaak aan om ze te bestrijden. De tijden zijn gelukkig..

Lees verder 8 mei 2015   8 jaar oud

‘Big Brother is watching you.’ Je zult maar dag en nacht in de gaten worden gehouden door een camera in je huis. De spreeuwen in de nestkasten van het Jaar van de Spreeuw, Beleef de Lente en Nestkast Live trekken zich er niets van..

Lees verder 8 mei 2015   8 jaar oud
voor eenmalig gebruik, eisnoer gewone pijlinktvis

In mei leggen niet alleen alle vogels een ei. Ook de inktvissen in de Noordzee beginnen daar nu mee! Fotografe Sytske Dijksen vond op het puntje van de Texelse Hors een streng met dwergpijlinktviseitjes. Inktvissen leggen hun..

Lees verder 7 mei 2015   8 jaar oud
Kleine bijenkastkever

Alsof de bijenhouders in Nederland nog niet genoeg voor hun kiezen hebben gehad, wacht hun een nieuwe bedreiging in de vorm van twee exotische plagen van honingbijen. In Frankrijk en sinds vorig jaar ook Duitsland, rukt de..

Lees verder 7 mei 2015   8 jaar oud

Kastelen en buitenplaatsen zijn niet alleen belangrijk uit cultuurhistorisch oogpunt maar ook vanwege de aanwezige natuur. De oude parkaanleg met zijn waterpartijen, grasvelden en lanen biedt een leefomgeving aan vele zeldzame..

Lees verder 6 mei 2015   8 jaar oud
Stinkende kamille op een bietendam in Zeeuws-Vlaanderen, met andere kamilles op de achtergrond

Stichting FLORON is gestart met een nieuw tijdschrift: PLANTEN, met populair-wetenschappelijke artikelen en informatie over ontwikkelingen in de Nederlandse flora. In het eerste nummer onder andere een verhaal over Stinkende..

Lees verder 6 mei 2015   8 jaar oud
Zwarte specht

Een nachtzwaluw van dichtbij zien? Een ijsvogel ontdekken? Eindelijk eens alle Nederlandse spechtensoorten vinden? Het kan allemaal in de Nationale Vogelweek. Van 16 tot en met 24 mei 2015 organiseren Vogelbescherming Nederland en..

Lees verder 5 mei 2015   8 jaar oud
Velduil Ameland

Het Waddenfonds besloot op 30 april om het project ‘Wadvogels van allure: blauwe kiekendief en velduil’ te steunen met een financiële bijdrage. Het project beoogt om op korte termijn jaarrond voedsel te bieden aan blauwe..

Lees verder 5 mei 2015   9 jaar oud