Natuurberichten

Pagina 959 van 1454 - 14533 Resultaten

Als ‘Spin van het Jaar 2014’ is de driehoeksbaldakijnspin gekozen. Ons land kent vele, vaak erg kleine, soorten baldakijnspinnen. In heel Europa wordt het onderzoek aan deze Spin van het Jaar extra gestimuleerd. EIS-Nederland..

vetbol kiem

Echt winterweer lijkt voorlopig uit te blijven: het vriest nauwelijks en veel vogels laten de vetbollen en pinda’s in je tuin onaangeroerd. Toch is het aangeraden om de tuinbezoekers met mondjesmaat bij te voederen. De winter kan..

Winterdonsvoetje

Tijdens een zoektocht naar echte winterpaddenstoelen werden zwavelkopjes, donsvoetjes, bekerzwammen, inktzwammen en zelfs een knolamaniet gevonden. Deze paddenstoelen horen normaal gesproken thuis in de herfst, maar worden..

Dakloze huiszwam  detail vruchtlichaam

Bij het woord huiszwam wordt vaak alarmerend gereageerd. Er wordt direct gedacht aan problemen met zwammen en vocht in huis. De Echte huiszwam komt voor in slecht onderhouden gebouwen en kan voor aanzienlijke schade zorgen op..

Lees verder 21 januari 2014   10 jaar oud
Huismus

Afgelopen weekend hebben bijna 56.000 mensen in ruim 38.000 tuinen vogels geteld voor de Nationale Tuinvogeltelling. Dit grootste citizen science evenement van Nederland wordt jaarlijks georganiseerd door Vogelbescherming..

Lees verder 21 januari 2014   10 jaar oud

Hoewel bijna alle nachtvlinders de winter als ei, rups of pop overleven zijn er ook een paar die nu vlinder zijn. In het najaar verschijnen ze en drinken uit de laatste klimop. Nu kun je ze lokken met stroop...

Rietkruisspin

De Eikenbladspin en de in Vlaanderen courante Kruisspin zijn niet vies van een hapje stuifmeel en paddenstoelsporen. Dat hebben biologen van de universiteiten van Exeter en Bern ontdekt. Zeker in de lente, wanneer er weinig..

Lees verder 20 januari 2014   10 jaar oud

Wat een verschil met een jaar geleden. Meteo Consult meldde op 16 januari dat de temperatuur een jaar geleden maar liefst 26 graden lager was dan nu in 2014. Toch zegt dit voor de grote grazers niet heel veel. Een dikke..

Audubon’s Shearwater, Puffinus lherminieri
Foto: Kai Wulf, Saba Conservation Foundation

De Vikingen waren een dapper volk, maar volgens Njal’s Saga (geschreven in de 13e eeuw) waren ze als de dood voor de roep en het gehuil van, wat zij dachten, trollen en ‘nachtraven’ langs de westkust van Schotland en Wales...

Lees verder 19 januari 2014   10 jaar oud
Volwassen Noordelijke knuppelslak

De, bij sportduikers, zo populaire Zeenaaktslakken behoren tot de schelpdieren maar dragen in het volwassen stadium geen schelp. In het larvale stadium, waarbij ze microscopisch klein zijn, zijn het echter wel schelpdragende..

Lees verder 19 januari 2014   10 jaar oud