Natuurberichten

Uitgever: De Vlinderstichting

De Vlinderstichting zet zich in voor het behoud en herstel van dag- en nachtvlinders en libellen.

Pagina 6 van 183 - 1823 Resultaten

Sinusbeheer - primair

Sinusbeheer is een vorm van gefaseerd maaibeheer die steeds vaker toegepast wordt. Onderzoek in vochtige beekdalgraslanden in Noord-Brabant werpt nieuw licht op de meerjarige ecologische effecten van sinusbeheer. Op 24 november..

Lees verder 30 oktober 2023   5 mnd oud
Grote vuurvlinder - primair

Het gaat niet goed met de grote vuurvlinder en de groene glazenmaker. Deze vlinder en libel zijn beide typische soorten van het laagveenmilieu. De oorzaken van de achteruitgang zijn verschillend, maar de twee dalende trends geven..

Lees verder 26 oktober 2023   5 mnd oud
Oleanderpijlstaart - primair

Vorige week was de dag van de trekvogels. Vogeltrek is een bekend fenomeen, maar er zijn ook trekkende nachtvlinders. Soms trekken zij wel honderden tot duizenden kilometers! Sommige van deze soorten komen jaarlijks in grote..

Lees verder 23 oktober 2023   6 mnd oud
Overwinterende dagpauwoog - primair

Het zijn jaarlijks regelmatig terugkerende vragen die in de herfst bij De Vlinderstichting binnenkomen: “Wat doet die vlinder op mijn zolder?” En “moet ik hem voeren, want ze verhongeren zo toch?” En ook ieder jaar is onze..

Lees verder 19 oktober 2023   6 mnd oud
Zwartstipvlinder - primair

Veel mensen denken dat het vlinderseizoen na september wel is afgelopen. Toch zijn er het hele jaar door vlinders te zien. Er zijn zelfs soorten die pas vanaf september uit de pop kruipen. De herfstuilen bijvoorbeeld. Nu en de..

Lees verder 16 oktober 2023   6 mnd oud
Noordse winterjuffer - primair

Winterjuffers zijn bijzondere libellen want ze overwinteren als volwassen juffer. De noordse winterjuffer is een zeldzame en Europees beschermde libel. Ze planten zich voort in de Wieden, Weerribben en in bossen (Kuinderbos en..

Lees verder 12 oktober 2023   6 mnd oud
De akkerhommel had een goed jaar in 2023.

In 2023 werden hommels in Nederland voor het zesde jaar op rij geteld in het meetnet hommels. Inmiddels is het hommeltelseizoen bijna ten einde en kunnen we op basis van de tellingen in het meetnet hommels zeggen dat 2023 een jaar..