Natuurberichten

Uitgever: Natuurpunt

Deel deze pagina

Pagina 5 van 5 - 48 Resultaten

Grote spitskop in Lamorteau

De voorbije twee decennia werd ons land overspoeld door zuiderse soorten. Door een wijzigend klimaat kunnen warmteminnende vlinders, libellen, vogels, planten, ... zich almaar beter in België handhaven. En elk jaar komen er een..

Lees verder 9 september 2011   9 jaar oud

De herfstmotten zijn er al! De voorbije weken doken op verschillende locaties nachtvlinders op die we normaal vooral in september-oktober verwachten. Het herfstachtige weer van de voorbije weken heeft ervoor gezorgd dat de..

Lees verder 31 augustus 2011   9 jaar oud

Lees verder 31 augustus 2011   9 jaar oud
Moerassprinkhaan

Sprinkhanen zijn doorgaans weinig opvallende dieren: heel wat soorten zijn klein, flets gekleurd en lijken sterk op elkaar. De Moerassprinkhaan is echter een buitenbeentje. Met een maximale lengte van 3,5 cm is dit de grootste..

Lees verder 30 augustus 2011   9 jaar oud

Een droog voorjaar en een natte zomer: het blijken ideale omstandigheden voor zwammen, die nu massaal de kop op steken. De eerste Vliegenzwammen werden al in juli gemeld, en dat is uitzonderlijk...

Lees verder 11 augustus 2011   9 jaar oud

De Spaanse vlag doet het goed in Vlaanderen. De voorbije weken lopen de waarnemingen van deze prachtige nachtvlinder net als vorig jaar weer volop binnen. Met de regelmaat van de klok verschijnen nu ook exemplaren ten noorden van..

Lees verder 4 augustus 2011   9 jaar oud
Duitse wesp

In ons land komen veel verschillende soorten wespen voor. Zo heb je solitaire wespjes die in insectenhotels komen nestelen, honderden soorten graafwespen die vaak in de bodem huizen en de geel-zwart gestreepte wespen die donkere,..

Lees verder 30 juli 2011   9 jaar oud
Schapen langs de Neermeerskaai te Gent

De Stad Gent beheert 27 km taluds en bermen langs waterlopen. Een deel daarvan wordt nu opnieuw begraasd door schapen. Begrazing biedt niet alleen een oplossing voor enkele technische problemen, maar zorgt ook voor een hogere..

Lees verder 15 juli 2011   10 jaar oud