Natuurberichten

Uitgever: FLORON

FLORistisch Onderzoek Nederland (FLORON) is de soortenbeschermingsorganisatie die zich inzet voor verspreidingsonderzoek naar en bescherming van de wilde planten in Nederland. Samen met honderden vrijwilligers zetten wij de Nederlandse flora op de kaart.

Noordse streepvaren in Muiden

Noordse streepvaren is een bijzondere rots- of muurplant die al enkele keren in Nederland is waargenomen. Door werkzaamheden aan de muren waarop de plant opdook, is de soort echter telkens weer verdwenen. Nu is deze bijzondere..

Lees verder 31 augustus 2009   12 jaar oud
Straatwolfsmelk detail

Ook lekker op vakantie geweest in Zuid-Europa? Grote kans dat u onbewust planten of dieren mee naar huis heeft genomen. Straatwolfsmelk is zo’n verstekeling, die bovendien in opgewarmd Nederland een gespreid bedje vindt. ..

Lees verder 26 augustus 2009   12 jaar oud
Chinese kamperfoelie1

Planten die veel worden aangeplant hebben ook een grotere kans om in de Nederlandse natuur te verwilderen. Eén van de soorten die daar net aan begint is de buxuskamperfoelie. Een eerste kennismaking… ..

Lees verder 24 augustus 2009   12 jaar oud
grasklokje, bloem

Planten en insecten hebben vaak een nauwe relatie. Zo zijn er kleine snuitkevers die alléén in de vruchtjes van klokjes leven. Ze kunnen zelfs een klein plaagje vormen waardoor de klokjes lokaal geen zaad meer vormen. ..

Lees verder 19 augustus 2009   12 jaar oud
kransmuur habitus

Momenteel is in diverse steden, met name in het westen van het land, kransmuur te zien. Een klein eenjarig mediterraan plantje dat als een soort struikje tussen het plaveisel groeit. Kransmuur houdt erg van het stadsklimaat. ..

Lees verder 17 augustus 2009   12 jaar oud
Vlierbessen. Foto: Rasbak. GNU-licentie voor vrije documentatie.

Op dit moment zijn er diverse planten met lekkere en gezonde vruchten te vinden in de Nederlandse natuur. Blauwe bosbessen en bramen zijn al een tijdje rijp, maar leveren nog steeds nieuwe vruchten. Rozenbottels van de rimpelroos..