Natuurberichten

Uitgever: Sovon Vogelonderzoek Nederland

Vogels tellen, dat is de kernactiviteit van Sovon Vogelonderzoek Nederland. Met landelijke telprojecten gedurende het hele jaar houden we bij welke soorten vogels waar voorkomen en hoeveel. Onafhankelijkheid, objectiviteit en borging van kwaliteit zijn onze kernwaarden. De resultaten van de tellingen vormen namelijk een belangrijke basis voor het natuurbeleid en -beheer in ons land en worden voor een breed aantal toepassingen gebruikt. Daarnaast zoeken we naar verklaringen van veranderingen middels onderzoek. Waarom gaan vogelsoorten in aantal achteruit of vooruit? Sovon is een non-profit organisatie met een ANBI-status.

De decennialange toename die bij de meeste watervogelsoorten te zien was, is recent tot een halt gekomen. Er is zelfs een afname te zien als we kijken naar de absolute aantallen van de watervogels die vooral in de winterhelft van..

Lees verder 22 april 2022   1 jaar oud

In 2022 staat de merel volop in de spotlights van tellers en onderzoekers. Meer dan de helft van de merels broedt tegenwoordig in steden en dorpen, het terrein waar ook dit voorjaar weer zo’n duizend vogelaars op pad gaan voor..

Lees verder 8 april 2022   2 jaar oud
Je doet merels een plezier met appels.

Merels zie je overal. Maar om onduidelijke redenen lopen de aantallen terug, met name in de stad en in de bossen op zandgronden. Dat zou kunnen komen doordat daar te weinig voedsel voor ze is. Maar eigenlijk weten we helemaal niet..