Natuurberichten

Uitgever: EIS Kenniscentrum Insecten

EIS Kenniscentrum Insecten brengt de Nederlandse insecten en andere ongewervelden in kaart.
Deel deze pagina

Pagina 2 van 28 - 276 Resultaten

De JNM - Jongeren in de Natuur trekt al 75 jaar lang bijna elk weekend de natuur in met diverse kampen en excursies. Maar in dit jubileumjaar krijgen deze ‘nieuwe natuur’ en stadsnatuur voor het eerst echt de aandacht. Dit jaar..

Lees verder 17 juli 2021   2 mnd oud
Vrouwtje dikbekbehangersbij arriveert bij nestingang

Op 29 juni ontdekte Gert Huijzers in Willinks Weust Heksenbos te Winterswijk een nest van de dikbekbehangersbij in de stengel van een kale jonker. Het nest van deze zeer zeldzame bijensoort was nog niet eerder in Nederland..

Lees verder 16 juli 2021   2 mnd oud
Mannetje Paarse driestaart Paraleptophlebia werneri

Waarnemers die hun vondsten fotograferen en op Waarneming.nl plaatsen, leveren waardevolle natuurinformatie. Soms worden op deze manier zelfs nieuwe soorten voor Nederland ontdekt! De vondst van de paarse driestaart, een haft of..

Lees verder 9 juli 2021   2 mnd oud
Een mannetje van de waddenviltbij.

Dertig jaar hebben we het in Nederland moeten stellen zonder vondsten van de waddenviltbij. Lang genoeg om de soort een plaatsje op de Rode Lijst te geven in de categorie 'Verdwenen uit Nederland'. Dat leek gerechtvaardigd, want..

Lees verder 2 juli 2021   2 mnd oud
Aziatische hoornaar

Het aantal nesten van de Aziatische hoornaar is het afgelopen jaar toegenomen. Het opsporen van nesten kan niet slechts meer door enkele experts worden gedaan. Daarom is er voorlichtingsmateriaal ontwikkeld, dat door iedereen met..

Lees verder 29 juni 2021   2 mnd oud
Vrouwtje centauriebehangersbij (Megachile melanopyga)

In de zomer van 2020 werd tijdens een inventarisatie voor de Gemeente Haarlem een nieuwe bijensoort voor Nederland gevonden, de centauriebehangersbij. De dichtstbijzijnde vindplaatsen liggen in Zuid-Duitsland. Daarnaast werd een..

Lees verder 21 juni 2021   2 mnd oud
Vliegend hert man

Om te zorgen dat de Veluwse natuur tegen een stootje kan, werkt Provincie Gelderland aan herstelprogramma’s voor de landschappen, habitattypen en soorten van dit Natura 2000-gebied. Het vliegend hert is zo’n soort. Neerlands..

Lees verder 11 juni 2021   3 mnd oud

Op 2 april werd het eerste vliegend hert van 2021 waargenomen, in de omgeving Jabeek in Zuid-Limburg. Opvallend, omdat normaal gesproken de eerste waarnemingen in het jaar niet uit Zuid-Limburg komen, maar meestal van de Veluwe...

Lees verder 26 mei 2021   3 mnd oud
Vrouwtje Bloemdaas in de Ooijpolder bij Nijmegen.

Het afgelopen jaar zijn een drietal zeer bijzondere dazen in ons land gevonden: de hartvlekrunderdaas, de roodsprietknobbeldaas en de bloemdaas. De eerste twee zijn al lang uit ons land bekend, maar waren de afgelopen twintig jaar..