Natuurberichten

Uitgever: Staatsbosbeheer

Staatsbosbeheer beheert het groene erfgoed van Nederland; 273.000 hectare natuur die we beschermen, die je kunt beleven en die we samen met en voor anderen duurzaam benutten. Het zit in onze natuur.

geelbuikvuurpad

Genoeg poelen op regelmatige afstand van elkaar zijn van levensbelang voor veel soorten amfibieën. Zowel in Noord- als in Zuid-Limburg zet Staatsbosbeheer in op het aanleggen en onderhoud ervan. Hard nodig, want als er niets..

Lees verder 31 maart 2023   1 jaar oud
Oehoejong

De lente is begonnen! Het is duidelijk zichtbaar in de natuur: de knoppen aan bomen en struiken schieten de lucht in en vogels maken zich duidelijk hoorbaar op voor een nieuw broedseizoen. De komende maanden is de natuur extra..

Lees verder 21 maart 2023   1 jaar oud
Met de webcam van beleefdelente.nl is het visarendenpaar in de Biesbosch weer live te volgen

Trouwe volgers van ‘Beleef de lente’ zullen het visarendenpaartje uit de Biesbosch ongetwijfeld kennen. Sinds 2016 broeden ze hier succesvol, een primeur voor de Benelux. De soort is alleen wel gevoelig voor verstoring. Hoe ga je..

Lees verder 15 maart 2023   1 jaar oud
Zonnige bosranden in het Kuinderbos met bloeiende planten zijn aantrekkelijk voor vlinders, andere insecten en vogels.

Op verschillende plekken in de meeste provincies, is de afgelopen maanden weer nieuw bos aangeplant. In totaal komt er in gebied van Staatsbosbeheer dit plantseizoen naar verwachting ruim 180 hectare nieuw bos bij. Maar nieuw bos..

Lees verder 22 februari 2023   1 jaar oud
De levendbarende hagedis is één van de soorten die van heide houden.

In maart trekt een schaapsherder voor het eerst met zijn kudde de heidevelden van de Maasduinen over, zodat de schapen de vegetatie kort kunnen grazen. Goed voor de natuur, maar niet altijd voor de reptielen. Daarom onderzoekt..

Lees verder 17 februari 2023   1 jaar oud
Aangetaste fijnsparren

De komende jaren gaat Staatsbosbeheer zo’n 2.500 hectare sparrenbos omvormen tot bos dat de klimaatverandering beter aan kan. In deze bossen worden veel sparren gekapt. Waarom is dat nodig? Bosadviseur bij Staatsbosbeheer Martijn..

Lees verder 8 februari 2023   1 jaar oud
Het gebruik van hout in de bouw neemt toe. Maar waar moet dat hout vandaan komen?

Duurzamer bouwen? Ja graag. Maar waar moet dat extra benodigde hout vandaan komen? Niet uit de bestaande bossen, maar misschien wel uit nieuw bos? Of importeren? Of inzetten op andere duurzame materialen? Een gesprek met Hanneke..