Natuurberichten

Uitgever: Stichting RAVON

Stichting RAVON is de onderzoeks- en kennisorganisatie op het gebied van amfibieën, reptielen en vissen.

Elk voorjaar trekken miljoenen amfibieën van hun overwinteringsplaatsen naar hun voortplantingswater. Dit is niet zonder zonder gevaar: vaak moeten ze daarbij wegen oversteken. Daardoor vallen er jaarlijks honderdduizenden..

Lees verder 18 februari 2022   7 mnd oud

Valentijnsdag is niet alleen voor de mens een dag om de liefde te vieren. Ook de paling (aal) leeft dan op een roze wolk, want rond die datum paaien ze in de Sargassozee. Volwassen palingen trekken in het najaar naar de..

Lees verder 14 februari 2022   7 mnd oud

Het eerste glasaaltje van dit jaar heeft zich gemeld. Ieder voorjaar maken deze zeer jonge palingen een lange reis van zesduizend kilometer vanuit de Sargasso Zee in de Atlantische Oceaan naar de Noordzee. De glasaal zwemt het..

Lees verder 11 februari 2022   7 mnd oud
pad bloedzuiger lead

In de herfst van 2021 troffen vrijwilligers van Amphibian and Reptile Groups of the UK (ARG UK) iets opmerkelijks aan in het graafschap Devon in Zuidwest-Engeland. Ze vonden enkele gewone padden en bruine kikkers die grote..

Lees verder 10 februari 2022   7 mnd oud
Grote Modderkruiper

De grote modderkruiper is zeldzaam in Nederland. Dat komt door sterke afname van geschikt habitat als gevolg van menselijk ingrijpen in het watersysteem. De soort mist de ‘plas-dras’ of dichte vegetatiezones die belangrijk zijn..

Lees verder 27 januari 2022   8 mnd oud

Begin 2021 trotseerden bijna driehonderd vrijwilligers weer en wind om voor de tweede keer in de geschiedenis langs de hele Nederlandse kustlijn intrekkende glasaaltjes (jonge palingen) te tellen. Belangrijk werk, want deze data..

Lees verder 17 december 2021   9 mnd oud
Kamsalamander

Vandaag verschijnt de tweede editie van de RAVON-balans, hét jaaroverzicht dat laat zien hoe het gaat met de reptielen, amfibieën en vissen van ons land. Je leest alles over trends, komt te weten welke soorten het goed doen, of..

Lees verder 13 december 2021   9 mnd oud
Zonnebaars

Dit jaar werd een ZonnebaarsBlitz georganiseerd om een indruk te krijgen van het effect van droogte op de aanwezigheid van zonnebaars in geïsoleerde wateren. De resultaten geven aan dat droogte lokaal heeft bijgedragen aan het..

Lees verder 8 december 2021   9 mnd oud
Slootbeheer

Natuurmonumenten, Vogelbescherming Nederland, het Wereld Natuur Fonds, LandschappenNL, SoortenNL, Natuur & Milieu, Waddenvereniging en Stichting De Noordzee maken zich ernstige zorgen over de kwaliteit én kwantiteit van het..

Lees verder 22 november 2021   10 mnd oud
Figuur 2. Natuurstrook na inrichting, in juni 2016 (V. Loehr, Rijkswaterstaat).

Bij de verbreding van de A12 tussen Ede en Grijsoord is het viaduct over de spoorlijn Arnhem-Utrecht breder aangelegd. Het bredere viaduct faciliteerde doorstroming van verkeer tijdens de aanleg van de weg en functioneert..