Natuurberichten

Uitgever: SoortenNL

Pagina 5 van 19 - 189 Resultaten

vliegend hert

Het vliegend hert is de meest iconische kever van Nederland. Met hun 'gewei' lijken de mannetjes op een hert. En ja, op broeierige zomerdagen kun je ze daadwerkelijk zien vliegen! Het seizoen is bijna afgelopen, vliegende herten..

Lees verder 31 juli 2023   8 mnd oud
Baars - primair

De baars is een van de meest voorkomende vissoorten van Nederland. Met zijn gestreepte lichaam en rode vinnen is deze soort erg gemakkelijk te herkennen. In juli kun je in de sloten en meren veel jonge baars zien zwemmen. Lekker..

Lees verder 24 juli 2023   9 mnd oud
Waterplanten Gele Plomp

De laatste jaren duiken in krantencolumns, rapporten en boeken steeds vaker foutieve en misleidende conclusies op over de staat van de natuur. Wetenschappelijke kennis is natuurlijk nooit volledig of ‘af’, maar er is veel dat we..

Lees verder 18 juli 2023   9 mnd oud
Kwelderknikmos - primair

Er komen talloze mossen in Nederland voor. De knikmossen vormen een erg onbekende groep binnen de mossen. Sommige knikmossen behoren echter tot de meest voorkomende mossensoorten van Nederland. Veel algemene soorten zijn gelukkig..

Lees verder 17 juli 2023   9 mnd oud
Afsluiting kennisspecial - primair

In het kader van het Groen Traineeship was er dit jaar een kennisspecial ‘Soorten herkennen en beschermen’ die vorige maand werd afgesloten in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. SoortenNL organiseerde in samenwerking met IVN..

Lees verder 13 juli 2023   9 mnd oud
Veemosgrauwkop - primair

Het is je misschien weleens opgevallen bij een bezoek aan een veenmosrijk gebied: bleke plekken in de overigens groene tapijten veenmos. Dit zijn plekken waar het veenmos afsterft. Goede kans dat dit veroorzaakt wordt door de..

Lees verder 10 juli 2023   9 mnd oud
Zeekatten - primair

Dit bericht had een paar weken eerder al kunnen verschijnen, toen de paring van de zeekat begon. Tijdens de daad trekken deze inktvissen zich nergens iets van aan en laten ze zich ongegeneerd bekijken. Om zeekatten ook hun privacy..

Lees verder 3 juli 2023   9 mnd oud
Boommarter - primair

De boommarter is een soort die maar weinig wordt gezien. Dat heeft te maken met zijn overwegend nachtelijke leven en omdat ze met hun scherpe zintuigen meestal mensen eerder waarnemen dan andersom. Ze trekken zich dan terug in de..

Lees verder 26 juni 2023   10 mnd oud
gewoon biggenkruid

De bloeitijd van Gewoon biggenkruid is nu op haar hoogtepunt. Veel insecten, zoogdieren, reptielen en vogels maken dankbaar gebruik van de goudgeel bloeiende bermen om de buik vol te eten en zich te verplaatsen tussen..

Lees verder 19 juni 2023   10 mnd oud
Utrechtse Heuvelrug

Op zondag 18 juni organiseert het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug in samenwerking met SoortenNL een gesprek met de streek, om met elkaar te verkennen wat er komt kijken bij het behouden en ontwikkelen van dit bijzondere gebied...

Lees verder 13 juni 2023   10 mnd oud