Natuurberichten

Uitgever: SoortenNL

Pagina 7 van 19 - 188 Resultaten

aardhommel - primair

Het voorjaar lijkt nu echt aangebroken. Dat is ook het moment waarop veel hommelkoninginnen actief worden. Ze zijn nu veel te zien op voorjaarsbloeiers, zoals wilgen, sleedoorn en dovenetels. En ze gaan op zoek naar een plek om..

Lees verder 10 april 2023   1 jaar oud
Kampina - primair

Onlangs verscheen het Living Planet report waaruit blijkt dat de kwaliteit van de natuur nog altijd ver beneden de maat is. Akkerkruiden, weidevogels, graslandvlinders, graslandpaddenstoelen, akkervogels en kleine marters zoals..

Lees verder 7 april 2023   1 jaar oud
oranje boomzonnetje - primair

In de afgelopen twintig jaar is Nederland een stuk zonniger geworden. Niet alleen door klimaatverandering, maar ook door de opkomst van een kleurrijke groep korstmossen: de boomzonnetjes. Deze groep was voor de eeuwwisseling niet..

Lees verder 3 april 2023   1 jaar oud
bruine kikkers

De afgelopen maand hebben onze amfibieën het druk gehad. Of het nu om de bruine kikker, kleine watersalamander of de gewone pad gaat; allemaal waren ze deze maand heel druk met de voortplanting. Daarom is het deze week de Week van..

Lees verder 27 maart 2023   1 jaar oud
Cedergrondbekerzwam - primair

De cedergrondbekerzwam is een echte maartpaddenstoel. Bij ons is het een cultuurvolger, want deze soort groeit bij ceders. Die komen hier van nature niet voor en je vindt deze paddenstoel dan ook bijna uitsluitend in tuinen,..

Lees verder 20 maart 2023   1 jaar oud
Hazen - primair

Wie kent ze niet, hazen? Vaak te herkennen aan hun lange oren. In maart en april is het gras nog kort en zijn de rammelende (lees verder en kom erachter waarom ze zo worden genoemd) hazen goed te zien. Ga er daarom lekker op uit..

Lees verder 13 maart 2023   1 jaar oud
zwarte els - primair

Zwarte els is één van de meest algemene boomsoorten van Nederland. Misschien wel zo algemeen, dat veel mensen de zwarte els als vanzelfsprekend beschouwen en vergeten naar deze boom te kijken. Want wist je dat de boom nu in de top..

Lees verder 6 maart 2023   1 jaar oud
droogte - primair

Op 15 maart mogen we weer naar de stembus. Ditmaal voor de provincies en de waterschappen. Er staat deze verkiezingen veel op het spel voor de natuur, het klimaat en de landbouw. Voor Natuurmonumenten, de Natuur en..

Lees verder 27 februari 2023   1 jaar oud
slanke waaierslak - primair

Duiken of snorkelen in de winter is voor veel mensen te koud. Wie het er toch op waagt, maakt kans bijzondere soorten te zien die je in andere jaargetijden niet of nauwelijks tegenkomt. De vaak prachtig gekleurde Slanke waaierslak..

Lees verder 27 februari 2023   1 jaar oud
Kennisspecial

Enig idee wat je ziet als je om je heen kijkt in de natuur? Alleen al in één tuin kunnen ruim 1600 planten en dieren leven. Doe mee met de gratis Kennisspecial: Soorten herkennen en beschermen en ontdek welke planten- en..

Lees verder 26 februari 2023   1 jaar oud