Natuurberichten

Uitgever: Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW)

Pagina 6 van 16 - 156 Resultaten

Bodemdierendagen 2021 Vaalserberg

Het hoogste én het laagste punt van Nederland zijn dit weekend op bodemdieren onderzocht. Dat gebeurde tijdens de Bodemdierendagen 2021, met hulp van zowel landelijke als lokale politici en een kinderburgemeester. Het hoogste punt..

Lees verder 7 oktober 2021   2 jaar oud
Bannerversie

Weet jij wat er allemaal onder de grond leeft in jouw tuin? In een gezonde bodem kom je een grote diversiteit aan levende dieren en organismen tegen. Met de tuinbodemcheck van 'Onder het Maaiveld' zoek je tot op de bodem uit wat..

Lees verder 1 oktober 2021   2 jaar oud
Naaktslak

Van vrijdag 24 september t/m woensdag 6 oktober zijn ze er weer: de jaarlijkse Bodemdierendagen. In heel Nederland gaan mensen op bodemdierensafari. Zo ontdekken ze samen hoe het gesteld is met het belangrijke maar onderbelichte..

Lees verder 22 september 2021   2 jaar oud
Spotvogel

Tien bijzondere projecten krijgen een financiële bijdrage uit het ‘Samen voor Biodiversiteit’ Innovatiefonds, om de biodiversiteit in hun eigen omgeving te herstellen. Het Innovatiefonds is een initiatief van de stichting..

Lees verder 1 september 2021   2 jaar oud
Natuurgebied de Vliehors

Vliegtuigen boven natuurgebied de Vliehors op Vlieland verstoren scholeksters. Toch hebben de huidige vliegbewegingen in de meeste jaren geen effect op de winteroverleving van deze dieren in dit gebied, blijkt uit..

Lees verder 17 juni 2021   2 jaar oud

Kinderen worden waterwetenschappers komend weekend tijdens de IVN Slootjesdagen. Van 11 tot en met 13 juni gaan ze samen met ouders en grootouders waterdiertjes zoeken en proeven doen, om te onderzoeken hoe het gesteld is met de..

Lees verder 11 juni 2021   2 jaar oud
CLUE-onderzoeksvelden

De Decade on Ecosystem Restoration van de Verenigde Naties is van start! Op zaterdag 5 juni vond de internationale aftrap plaats op World Environment Day. Wat is er nodig voor het herstel van ecosystemen? En hoe kan ecologisch..

Lees verder 6 juni 2021   2 jaar oud
Gulden sleutelbloemen in grasland (Estland)

Sleutelbloemen vertellen ons hoe graslanden ervoor staan. Daarvoor hoef je alleen maar in de bloemen te kijken. Dit voorjaar doen mensen dat in heel Europa. Wat heeft versnippering van de natuur bijvoorbeeld voor effecten, en hoe..

Lees verder 2 mei 2021   2 jaar oud

Voedselbossen zijn één van de meest veelbelovende vormen van duurzame landbouw. Op een voormalige akker bij Almere zijn bodemecologen Isabelle van der Zanden en Ciska Veen van het NIOO begonnen met een nieuw wetenschappelijk..

Lees verder 10 april 2021   3 jaar oud

Een brandgans die geboren is in het Nederlandse Deltagebied en geringd door onderzoekers van het NIOO, blijkt te overwinteren in het oosten van China. Brandganzen zijn in China een zeer zeldzame verschijning. Hoe is deze vogel..

Lees verder 26 maart 2021   3 jaar oud