Natuurberichten

Uitgever: Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW)

Deel deze pagina

Pagina 9 van 11 - 108 Resultaten

Door klimaatverandering hebben veel warmte-minnende plantensoorten uit Zuid-Europa zich de afgelopen jaren in Nederland kunnen vestigen. Eén daarvan is de kamferalant. Recent onderzoek onder leiding van de ETH Zürich en het..

Lees verder 7 november 2017   4 jaar oud

Voor het eerst zijn het niet de pissebedden die in de meeste Nederlandse tuinen zijn gezien. Tijdens de derde editie van de Bodemdierendagen grepen de spinachtigen de macht, op de voet gevolgd door regenwormen en huisjesslakken...

Lees verder 2 november 2017   4 jaar oud
Phalacrocorax carbo. Aalscholver

Charles Darwin suggereerde het al: visetende vogels kunnen ook een belangrijke rol spelen bij de verspreiding van plantenzaden en kleine ongewervelde diertjes. Na anderhalve eeuw levert een groep Europese onderzoekers van onder..

Lees verder 11 oktober 2017   4 jaar oud

Het is bijna tijd voor de Bodemdierendagen. Van 4 tot en met 8 oktober gaan overal in Nederland mensen hun achtertuin in of balkon op om te kijken wat daar leeft. Zo komen we samen te weten hoe het met die onmisbare, maar vaak..

Lees verder 2 oktober 2017   4 jaar oud

Eerder dit jaar berichtten we al over CHIRP, het recent opgestarte project om de achteruitgang van de scholekster in Nederland te onderzoeken. We zijn nu een paar maanden verder, het broedseizoen is voorbij en de meeste..

Lees verder 24 september 2017   4 jaar oud

De hoeveelheid organische stof in de bodem bepaalt de vruchtbaarheid en dus de opbrengst? Dat blijkt toch anders te liggen. Onderzoek van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) wijst dat uit. Waar het voor het klimaat..

Lees verder 14 september 2017   4 jaar oud

De laatste weken is er veel aandacht voor de merel. Ook dit jaar worden er namelijk veel dode vogels gemeld, waarvan een groot deel waarschijnlijk is getroffen door het usutuvirus. Door meldingen uit het hele land zien we..

Lees verder 13 september 2017   4 jaar oud

Er worden dit jaar opnieuw veel dode merels gevonden. Volgens het Vogeltrekstation van het NIOO is er net als in 2016 sprake van een uitbraak van het voor vogels vaak dodelijke usutuvirus...

Lees verder 30 augustus 2017   4 jaar oud

Vanuit de lucht kun je ze bij helder weer zien liggen in het Markermeer: de Marker Wadden. Dit nieuwste stukje Nederland is nog in aanbouw, maar steeds grotere delen verschijnen boven water. Hoe de natuur zich daar ontwikkelt,..

Lees verder 21 augustus 2017   4 jaar oud

Eind maart riep het Nederlands Instituut voor Ecologie op om waarnemingen van eenden met jongen te melden aan onderzoeker Erik 'Dr. Duck' Kleyheeg. Met zijn citizen science project wil hij ontrafelen waarom er steeds minder wilde..

Lees verder 9 augustus 2017   4 jaar oud