Natuurberichten

Uitgever: Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW)

Pagina 9 van 16 - 157 Resultaten

Het voorjaar is begonnen. Ook dit jaar staan de webcams van Beleef de Lente weer aan voor het nieuwe vogelbroedseizoen, coronavirus of geen coronavirus. En ook dit jaar volgt het NIOO met speciale belangstelling de nestkast van de..

Lees verder 22 maart 2020   4 jaar oud
bruin blauwtje parend

Het is een raar idee, maar hoe succesvol we ons als stel voortplanten, hangt af van wie er verder bij is. Want een hele verzameling aan micro-organismen omringt ons, ook daarbij. Met een uitgebreid overzicht van aanwijzingen laat..

Lees verder 15 januari 2020   4 jaar oud

Het is geen geheim meer dat vele insecten problemen hebben. Maar daar valt iets aan te doen, volgens ruim 70 wetenschappers uit 21 landen. Zij presenteren deze week hun ‘road map’ voor insectenbehoud en -herstel. Deze bevat veel..

Lees verder 8 januari 2020   4 jaar oud

Ondanks het natte najaar gaan de regenwormen net niet aan kop in de Bodemdieren Top 3 van Nederlandse Tuinen. De pissebedden hebben het alweer voor elkaar: zij zijn in de meeste tuinen (maar liefst 91%) gescoord. Bijna 1000..

Lees verder 12 december 2019   4 jaar oud

Speciaal voor de deelnemers van de COP25-klimaattop in Madrid hebben onderzoekers een overzicht gemaakt van de impact van klimaatverandering op ecosystemen. Een aantal belangrijke maar minder vaak belichte punten komt aan bod,..

Lees verder 11 december 2019   4 jaar oud
Dwingelderveld

Natuurbeheerders die het toepassen, hadden al zo’n vermoeden. Het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) heeft het nu voor het eerst op landelijke schaal onderzocht: bodemtransplantatie is een prima methode om..

Lees verder 4 december 2019   4 jaar oud

Nederland is een baggerland. Een deel van de grote hoeveelheden bagger gaat diepe plassen zoals zandwinputten in. Daar past veel in, en een ondiepere plas zou waardevoller zijn voor de natuur: dat lijkt win-win. Maar wat zijn de..

Lees verder 27 november 2019   4 jaar oud
Koolmezennest

Bestrijding van buxusmotrupsen leidt waarschijnlijk niet tot meer koolmezensterfte in de stad. Dat laat een studie van CLM Onderzoek en Advies met het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) zien. Wel zijn er 26..

Lees verder 17 november 2019   4 jaar oud
Fluweelmijt

Welke belangrijke bodemdieren leven er ongezien in je eigen tuin? Of in het park om de hoek, op het balkon, groene dak en schoolplein? Ga op bodemdierensafari tijdens de speciale 5e editie van de Bodemdierendagen. Van donderdag 26..

Lees verder 26 september 2019   4 jaar oud

Vijvers en andere stadswateren werden lang gezien als een soort open riool. Intussen weten we dat het zeer waardevolle ecosystemen zijn, maar de waterkwaliteit is vaak bedroevend. Om de oorzaken te doorgronden én om er iets aan te..

Lees verder 22 september 2019   4 jaar oud