Passer domesticus. Huismus, mannetje

Doe ook dit jaar mee met de Nationale Tuinvogeltelling

Sovon Vogelonderzoek Nederland
10-JAN-2012 - Het begint inmiddels al een echte traditie te worden. Voor de negende keer op rij organiseert SOVON samen met Vogelbescherming Nederland de Nationale Tuinvogeltelling om een beter inzicht te krijgen in de aantallen en verspreiding van stadse vogels. Voorgaande twee edities waren de telomstandigheden een stuk winterser dan dit jaar: die verschillen maken de telling alleen maar interessanter. Doe ook mee: het is heel eenvoudig.

Bericht uitgegeven door SOVON Vogelonderzoek Nederland [land] op [publicatiedatum]

Het begint inmiddels al een echte traditie te worden. Voor de negende keer op rij organiseert Vogelbescherming Nederland in samenwerking met SOVON de Nationale Tuinvogeltelling om een beter inzicht te krijgen in de aantallen en verspreiding van stadse vogels. Voorgaande twee edities waren de telomstandigheden een stuk winterser dan dit jaar: die verschillen maken de telling alleen maar interessanter. Doe ook mee: het is heel eenvoudig.

Huismus, mannetje (foto: Saxifraga-Luc Hoogenstein)Dit jaar vindt de Nationale Tuinvogeltelling plaats in het weekend van 21 en 22 januari. Vorig jaar werden ruim 28.000 tellingen ingevoerd verdeeld over 82 verschillende soorten. De huismus stond aan kop met 125.550 ingevoerde exemplaren (dit zijn de gecorrigeerde aantallen). Gaat de huismus ook dit jaar met de eer strijken als het gaat om het hoogste aantal?

De merel werd vorig jaar ruim 23.000 keer gemeld, dus van de ruim 28.000 tellingen werd er ruim 23.000 keer ook een merel gemeld. De trefkans op een merel tijdens een telling was daarmee het grootst. Tijdens de afgelopen editie werd er geen enkele tjiftjaf gemeld en ook het aantal ijsvogels was behoorlijk laag. Mogelijk dat de huidige (voorlopig) zachte winter deze soorten in de kaart speelt. Meer informatie is te vinden op www.tuinvogeltelling.nl.

Tekst: Harvey van Diek, SOVON Vogelonderzoek Nederland en Vogelbescherming Nederland