28-JAN-2021 - Wat is de herkomst van archeologisch eikenhout? Onderzoekers van drie Europese laboratoria zijn erin geslaagd om DNA uit historisch en archeologisch hout van gebouwen en scheepswrakken tot zelfs zevenhonderd jaar oud te halen. Met dit aDNA (ancient DNA) kunnen ze de herkomst van het hout bepalen. Dit geeft informatie over historisch bosgebruik en houthandel door de eeuwen heen.

Eeuwenlang was eikenhout een gewaardeerd en veelgebruikt bouwmateriaal. Door de bevolkingsgroei in bepaalde delen van Europa, raakten lokale bossen uitgeput. Hout werd vervolgens uit gebieden met een opkomende economie geïmporteerd. Eerst uit nabije Europese landen, later ook uit andere continenten. De herkomst van hout uit vroegere eeuwen wordt meestal bepaald aan de hand van dendrochronologisch onderzoek: het vergelijken en dateren van jaarringen op basis van standaard datasets. Deze datasets zijn beschikbaar voor diverse regio’s over de wereld. Maar dendrochronologisch onderzoek is niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld als hout een te beperkt aantal jaarringen telt zoals bij kleine houten voorwerpen het geval kan zijn.

Herkomstbepaling met DNA

DNA uit hout kan worden gebruikt om de herkomst van het hout op continentale schaal te bepalen, maar ook om mogelijke brongebieden binnen continenten op te sporen. Eikenhout uit de Baltische staten verschilt bijvoorbeeld van hout uit andere Europese regio’s en is dus te onderscheiden. De uitdaging is om voldoende genetisch materiaal uit, soms sterk verteerd, historisch en archeologisch hout te verkrijgen. Helemaal omdat constructies voornamelijk zijn gebouwd met kernhout – het donkere hout dat in het midden van de stam zit. Kernhout bevat veel zogenaamde ‘inhoudstoffen’ die DNA-analyses bemoeilijken. In de samenwerking tussen drie laboratoria is het toch gelukt om twee verschillende protocollen voor DNA-extractie uit eikenhout te ontwikkelen. Daarmee was het mogelijk om aDNA in voldoende hoeveelheden van voldoende kwaliteit te verkrijgen. Hiermee konden de onderzoekers DNA uit splinthout en kernhout van levende bomen, historische gebouwen en – de grootste uitdaging – archeologische scheepswrakken halen en analyseren.

Historische gebouwen en scheepswrakken