Natuurberichten

Uitgever: Wageningen University & Research

Wageningen University & Research is een internationaal toonaangevende kennisinstelling die essentiële bijdragen levert aan de kwaliteit van leven.

Ruige dwergvleermuis

Onderzoek naar verkenningsgedrag spitst zich voornamelijk toe op hoe wilde dieren door een onbekende omgeving bewegen. Er is niet of nauwelijks gemeten welke informatie ze tijdens deze verkenningen via hun zintuigen verzamelen...

Lees verder 9 september 2021   1 week oud
Natuurdijk bij Farm Frites

Om bij te dragen aan de biodiversiteit, heeft het bedrijf Farm Frites verschillende natuurdijken aangelegd op hun bedrijventerrein. Het initiatief komt vanuit het netwerk Groene Cirkel Duurzame Fritesketen, een samenwerking tussen..

Lees verder 8 september 2021   1 week oud
Salt Pier Bonaire

Hogeschool Van Hall Larenstein en Wageningen University en Research hebben onlangs een vergelijkend onderzoek gedaan naar kunstmatige riffen in het Caribisch gebied. Deze studie biedt nieuwe inzichten in de effecten van deze..

Lees verder 20 augustus 2021   1 maand oud
Alsemambrosia

Moet je uitheemse planten wel of juist niet bestrijden? In deze terugkerende discussie gaat het vaak over of een soort schadelijk zou kunnen zijn voor onze natuur, of economie. Gezondheidsrisico’s worden minder vaak als argument..

Lees verder 3 augustus 2021   1 maand oud
Blauwalg

In de zomer teisteren blauwalgen ons oppervlaktewater. Blauwalgen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid van mens en dier. Officiële zwemwaterlocaties worden vaak goed in de gaten gehouden, maar blauwalgen bloeien ook op..

Lees verder 9 juli 2021   2 mnd oud
Gezenderde raaf EENMALIG GEBRUIK

Op Koningsdag zijn zes raven op de Veluwe voorzien van een GPS-zender. Hierdoor kan voor het eerst in Nederland onderzoek gedaan worden naar verblijfplaatsen en terreingebruik van jonge raven. Wat het extra spannend maakt, is dat..

Lees verder 23 juni 2021   2 mnd oud

Stikstofdepositie beïnvloedt de natuurkwaliteit. Voor ieder habitattype dat gevoelig is voor stikstof is een kritische depositiewaarde (KDW) vastgesteld. Als de stikstofdepositie boven de KDW komt, wordt een negatief effect op de..

Lees verder 17 juni 2021   3 mnd oud

Wageningen University & Research lanceert het Wageningen Biodiversity Initiative (WBI). Binnen dit initiatief werken onderzoekers vanuit alle disciplines samen om de wereldwijde teruggang van biodiversiteit beter te begrijpen en..

Lees verder 16 juni 2021   3 mnd oud
koninginnenpage rups - primair

Er valt nog steeds veel te ontdekken over de ecologische en evolutionaire processen tussen plantenetende insecten en hun waardplanten. De Europese dagvlinders vormen hiervoor een ideaal studieonderwerp. Met een recente studie..

Lees verder 3 juni 2021   3 mnd oud
Aanblik op de Rijksweg A15, de beoogde locatie voor de langste boomgaard van Europa.

Het moet de langste boomgaard van Europa worden: 33 kilometer aan fruit-, laan- en sierbomen, geplant in de groene strook tussen de A15 en het geluidsscherm van de Betuwelijn. De recordlange boomgaard zal het zicht vanaf de..