Natuurberichten

Uitgever: Wageningen Environmental Research

Deel deze pagina

Pagina 1 van 12 - 115 Resultaten

Natuurdijk bij Farm Frites

Om bij te dragen aan de biodiversiteit, heeft het bedrijf Farm Frites verschillende natuurdijken aangelegd op hun bedrijventerrein. Het initiatief komt vanuit het netwerk Groene Cirkel Duurzame Fritesketen, een samenwerking tussen..

Lees verder 8 september 2021   1 week oud
Blauwalg

In de zomer teisteren blauwalgen ons oppervlaktewater. Blauwalgen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid van mens en dier. Officiële zwemwaterlocaties worden vaak goed in de gaten gehouden, maar blauwalgen bloeien ook op..

Lees verder 9 juli 2021   2 mnd oud
Voorzitter van VCF Hans Pohlmann met lammergier Angèle.

Een spanwijdte van zo’n drie meter, bijna 6,5 kilo zwaar en de eerste van zijn soort die in Nederland in het wild is gevonden. Angèle, de lammergier die eind mei tegen een windmolen klapte en op slag dood was, is aanstaande..

Lees verder 7 juli 2021   2 mnd oud
Meten in het veld

“Het landbouwroer moet om”, dat zegt Marieke Karssen van Voedsel uit het bos. Hier zijn alternatieve landbouwvormen voor beschikbaar, maar hoe zien die eruit? Wat gaan ze precies verbeteren aan de bodem, de biodiversiteit en het..

Lees verder 3 juli 2021   2 mnd oud

De Nederlandse overheid werkt sinds 1990 aan een netwerk van natuurgebieden. Hiermee wil zij de natuur en biodiversiteit behouden, herstellen en ontwikkelen, maar er schuilt ook een internationale verplichting achter. Hoe groot is..

Lees verder 26 juni 2021   2 mnd oud

Stikstofdepositie beïnvloedt de natuurkwaliteit. Voor ieder habitattype dat gevoelig is voor stikstof is een kritische depositiewaarde (KDW) vastgesteld. Als de stikstofdepositie boven de KDW komt, wordt een negatief effect op de..

Lees verder 17 juni 2021   3 mnd oud

Wageningen University & Research lanceert het Wageningen Biodiversity Initiative (WBI). Binnen dit initiatief werken onderzoekers vanuit alle disciplines samen om de wereldwijde teruggang van biodiversiteit beter te begrijpen en..

Lees verder 16 juni 2021   3 mnd oud
Aanblik op de Rijksweg A15, de beoogde locatie voor de langste boomgaard van Europa.

Het moet de langste boomgaard van Europa worden: 33 kilometer aan fruit-, laan- en sierbomen, geplant in de groene strook tussen de A15 en het geluidsscherm van de Betuwelijn. De recordlange boomgaard zal het zicht vanaf de..