Oriolus oriolus. Wielewaal

Natuurjournaal 13 mei 2021

Nature Today
13-MEI-2021 - Luister in mei naar de wielewaal, kijk uit naar hyena's.

De prachtige wielewaal leidt een verborgen bestaan in Nederland. Ondanks zijn tropische, felgele kleur is hij alsnog lastig te zien wanneer je omhoog kijkt en de lucht licht van kleur is. De zang van de wielewaal is heel opvallend: zijn 'dudeljo' herken je gemakkelijk. Als je een wielewaal wilt horen (of zien natuurlijk) is mei een goede maand. In mei worden in Nederland namelijk de meeste wielewalen waargenomen. Dit is ook de maand waarin ze broeden. Ze leggen drie tot vijf eieren in een nest dat meestal in een grootbladige populier is gemaakt. Bij de broedzorg helpen de jongen mee die vorig jaar uit het nest zijn gekomen; mantelzorg is voor wielewalen heel gewoon, maar voor de meeste vogels heel bijzonder!

Luister hier naar de zang van de wielewaal (Bron: Frank Roos, Xeno-canto)

De kannibalistische hyenarups

Wist je dat er ook in Nederland hyena's voorkomen, en dat je die zelf makkelijk kunt zien? Het gaat dan niet om het Afrikaanse roofdier, maar om een soort nachtvlinder. De vlinders van deze soort zijn vrij onschuldig. Het zijn de rupsen waaraan de hyena zijn naam dankt. Deze eten namelijk andere rupsen, zelfs als er genoeg sappig groen blad beschikbaar is! Het komt zelfs weleens voor dat een hyenarups een andere hyenarups eet, het zijn dus echte kannibalen. Deze rupsen zijn nu te zien op onder andere berk, iep en eik. Het is een algemene soort die overal in Nederland te zien is.

Foto's: Bas Klaver, Saxifraga; Nely Honig, Saxifraga