Bosuil Saxifraga

Natuurjournaal 2 februari 2023

Nature Today
2-FEB-2023 - Winters duet van de bosuil en voorjaarsuilen ‘stropen’.

Een frisse winternacht, de bijna volle maan die achter de wolken verdwijnt en dan een spookachtige kreet die door het bos galmt. Krijg jij er de rillingen van? Het zijn gewoon bosuilen die aan een romantisch duet beginnen. Het mannetje begint met een trillend hoe-hoeoeoe – bekend van griezelfilms – en het vrouwtje antwoordt met een hoog ke-wik. Bosuilen zijn trouw aan elkaar en aan hun woonplek. Als er genoeg voedsel is, beginnen ze deze of volgende maand met broeden. Bij weinig voedsel slaan ze het broeden dit jaar over en hoor je ze ook veel minder ’s nachts zingen.

De variabele voorjaarsuil begint in februari te vliegen

Ook andere uilen worden in februari actief: de voorjaarsuilen. Dit zijn geen vogels, maar nachtvlinders. Er zijn een paar soorten, bijvoorbeeld de variabele voorjaarsuil, die langzaamaan uit hun pop kruipen en op zoek gaan naar nectar. Veel bloeit er nog niet in februari, waardoor je deze uilen nu makkelijk kunt lokken met zoete stroop. Lees meer over de voorjaarsuilen en hoe je ze kunt ‘stropen’. Geen zorgen: de vlinders snoepen graag van de suiker en vliegen daarna weer weg.

Foto’s: Mark Zekhuis, Saxifraga; Ab H. Baas, Saxifraga