Insecten

Favoriete insecten gezocht: nominaties Insect van het Jaar 2024 van start

EIS Kenniscentrum Insecten, Naturalis Biodiversity Center, Nederlandse Entomologische Vereniging, Taxon Foundation
20-JAN-2024 - Wat is jouw favoriete insect? Je kan het vanaf nu nomineren voor de titel ‘Insect van het jaar’. Uit alle nominaties worden vijf bijzondere inheemse insecten gekozen die (nog) weinig bekend zijn. Deze insecten, elk vertegenwoordigd door een bekende Nederlander, strijden komend voorjaar om de felbegeerde titel. Vorig jaar werd deze gewonnen door de wc-motmug.

Dit jaar vindt de derde editie van de ‘Insect van het Jaar’-verkiezing plaats. Een belangrijk initiatief, want insecten zijn onmisbaar voor het leven op aarde. Toch worden deze kleine diertjes vaak letterlijk en figuurlijk over het hoofd gezien. Via de verkiezingscampagne ‘Insect van het Jaar’ wordt daarom op een positieve manier aandacht gevraagd voor insecten en hun belang. Iedereen kan tot 28 februari via de website Insectvanhetjaar.org/verkiezing nominaties indienen voor het Insect van het Jaar 2024.

Insecten zijn cruciaal voor onze planeet. Ze komen overal ter wereld voor, en de variatie is groot. Van alle diersoorten behoort ongeveer driekwart tot de insecten; alleen in Nederland zijn er al zo’n 20.000 soorten. Omdat deze kleine diertjes ontzettend belangrijk zijn, kan nu iedereen zijn of haar favoriete insect van Nederland nomineren. Dat maakt dan kans om met vier andere insecten mee te doen in de verkiezing van 2024!

Onbekende soorten

Sinds 2022 wordt de 'Insect van het Jaar'-verkiezing in Nederland georganiseerd door de Taxon Foundation in samenwerking met EIS Kenniscentrum Insecten, de Nederlandse Entomologische Vereniging en Naturalis Biodiversity Center. Een opvallend uitgangspunt van de verkiezingscampagne is dat de belangstelling juist uitgaat naar insecten die gewoonlijk geen positieve aandacht krijgen, of helemaal geen aandacht.

De vijf genomineerde insecten van 2023

Nomineer jouw favoriet

Het publiek kan tot 28 februari via de website Insectvanhetjaar.org/verkiezing nominaties indienen voor Insect van het Jaar 2024. Hierbij wordt gevraagd om zo mogelijk een foto of tekening te uploaden. “Er zijn zelfs hele gedichten naar ons gestuurd", legt Aglaia Bouma, insectendeskundige en een van de initiatiefnemers van de verkiezing, enthousiast uit.

Ook dit jaar worden uit alle nominaties vijf bijzondere inheemse insecten gekozen die (nog) weinig bekend zijn bij het grote publiek. Deze insecten, elk vertegenwoordigd door een bekende Nederlander, strijden komend voorjaar vervolgens om de felbegeerde titel.

De wc-motmug (Clogmia albipunctata) was Insect van het Jaar 2023

Winnaar 2023: de wc-motmug

Met maar liefst 34 procent van de stemmen heeft de wc-motmug (Clogmia albipunctata) de verkiezing van Insect van het Jaar 2023 gewonnen. Dit bijzondere diertje werd vertegenwoordigd door schrijver Hanna Bervoets. Hiermee trad de wc-motmug in de voetsporen van de waterschorpioen, de bijzondere wants die de eerste verkiezing van Insect van het Jaar in 2022 heeft gewonnen. Beide edities waren een groot succes en werden goed opgepikt in de media. Ook dit jaar zal het winnende insect een jaar lang extra aandacht krijgen: op sites, in kranten, in programma's op radio en tv en tijdens bijeenkomsten.

Tekst: Naturalis Biodiversity Center