Overwinterende zeearend

Zeearenden houden niet van gluurders...

29-MRT-2008 - Het paartje Zeearenden van de Oostvaardersplassen broedt dit jaar voor de derde keer op rij. Blijkbaar houden ze toch niet zo van pottenkijkers, want het oude nest waarop een webcam gericht stond is verlaten en verruild voor een nieuwe locatie.

Het zeearendenpaar in de Oostvaardersplassen is voor het derde achtereenvolgende jaar aan het broeden. In tegenstelling tot voorgaande jaren, kunnen belangstellenden de nestactiviteiten dit keer niet op de voet volgen. De broedende zeearenden hebben namelijk een nieuw nest gebouwd en betrokken buiten bereik van de camera.

Staatsbosbeheer had erop gerekend dat de doorgaans honkvaste vogels naar de oude stek zouden terugkeren. Daar stond de webcam klaar, ook al omdat er regelmatig zeearenden bij het oude nest werden gezien. In 2006 werd voor het eerst sinds mensenheugenis weer een zeearend geboren in Nederland.

De boswachters in het natuurgebied zagen de afgelopen tijd uit naar de terugkeer van het roofvogelpaar. Even dachten ze dat de zeearenden dit jaar niet voor nageslacht zouden gaan zorgen, omdat de datum waarop de vogels in 2007 het nest betrokken voorbij ging zonder dat er iets gebeurde.

Een week geleden ontdekte een boswachter het nieuwe nest toen hij tijdens zijn werk zeearenden zag en vervolgens 'iets groots' waarnam in een boom. In dit nieuwe nest blijken mannetje en vrouwtje nu beurtelings het ei warm te houden. "Ze zijn al die kijkende mensen misschien wel een beetje zat'', aldus boswachter Hans Breeveld. Vorig jaar werd de internetpagina van Staatsbosbeheer dagelijks 25.000 keer bezocht door mensen die het wel en wee van dit zeearendenpaar volgden.

Breeveld heeft geen idee waarom de vogels zijn verhuisd. "We zijn na de vele stormen van vorig jaar bij het oude nest gaan kijken en dat zag er nog stevig uit. Misschien vonden zij het toch te instabiel geworden. Ik kan er een heel verhaal bij houden, maar ik weet het gewoon niet. En dat is toch ook het mooie: we worden verrast door wat de natuur doet.''

Staatsbosbeheer is blij dat de zeearenden, de grootste arenden van Europa die een vleugelspanwijdte tot 2,5 meter kunnen hebben, zich zo thuisvoelen in de Oostvaardersplassen dat ze er opnieuw broeden. De organisatie houdt de komende tijd een extra oogje in het zeil of mensen niet te dicht bij het nest komen. Het nest en de omgeving zijn, net als bij het vorige nest, tot strikt rustgebied verklaard.

Bron: Staatsbosbeheer