Groene distelschildpadtor

Natuurjournaal 21 juli 2021

Nature Today
21-JUL-2021 - Zoek de groene distelschildpadtor en vliegende kamelen.

Een echte toevalstreffer, de groene schildpadkever of groene distelschildpadtor. Het is een keversoort uit de familie van de bladhaantjes. Het diertje is nog geen centimeter groot. Ze zijn onder andere te vinden op de bladeren van verschillende soorten distels, knoopkruid en bijvoorbeeld de grote klit. Het hele lichaam wordt bedekt door een drietal schilden. De kop is nauwelijks te zien, alleen twee kleine antennes zijn zichtbaar. Bij gevaar trekt hij als een schildpad alle antennes, de kop en de pootjes in. Hij drukt zich plat tegen een blad en vind hem dan maar weer eens!

Kamelen in Nederland, en dan ook nog vliegende? Dat klopt, maar het zijn niet die grote zoogdieren met bulten. Zoals wel vaker, gaat het hier om een nachtvlinder met een bijzondere naam. Het kameeltje vliegt nu volop. Deze vlinder dankt zijn naam aan het uiterlijk van de rups. Deze heeft twee bulten op zijn rug, net als een kameel. Ook rupsen zijn nu te vinden, zij komen vaak voor op jonge bomen op open plekken. De vlinders vliegen in bossen en parken, maar ook in de tuin.

Kameeltje