Cypergrassen en schijngenadekruid ontdekt op Aruba

Wageningen Environmental Research, Wageningen University & Research
25-NOV-2021 - Tijdens een bezoek aan Aruba hebben onderzoekers John Janssen en André van Proosdij van Wageningen University & Research samen met Erik Houtepen van Carmabi een drietal plantensoorten ontdekt die nooit eerder gevonden zijn op Aruba, Bonaire en Curaçao. Het gaat om schijngenadekruid en de cypergrassen Cyperus surinamensis en Cyperus distans.

De gevonden planten groeien vlak bij elkaar in een tanki, een gegraven plas waar regenwater wordt opgevangen om in het droge seizoen te gebruiken. Twee soorten zijn nieuw voor de Nederlands Caribische eilanden. De derde was tot nu toe binnen de Nederlandse Cariben alleen bekend op de Bovenwindse Eilanden.

Cypergrassen en schijngenadekruid

Surinaams cypergras (Cyperus surinamensis)

Het gaat op de eerste plaats om twee cypergrassen, een groep van schijngrassen waar natuurliefhebbers weinig naar kijken. John Janssen: "De eerste is Surinaams cypergras (Cyperus surinamensis). Het kostte ons veel moeite uit te vinden welke soort dit is, omdat ze niet in de lokale flora's wordt vermeld." Het tweede cypergras (Cyperus distans) is al bekend op Saba. "Deze soort heb ik twee jaar geleden ook op Curaçao gezien, maar toen onjuist op naam gebracht." De derde soort, schijngenadekruid (Lindernia dubia), komt ook in Nederland voor. André van Proosdij: "In Nederland is het een exoot, die van nature voorkomt in de Nieuwe Wereld. Het is een vrij onopvallend plantje dat behoort tot een geheel eigen familie, de Linderniaceae."

Terrestrische natuur

Het gaat voor de ABC-eilanden weliswaar om nieuwe soorten, maar dat betekent niet per se dat de soorten zeldzaam zijn. Erik Houtepen: "Het is aannemelijk dat deze soorten door watervogels worden verspreid en dat ze zich makkelijk op nieuwe plekken vestigen. Ze groeien misschien ook langs andere zoetwaterplassen op Aruba of Curaçao." John Janssen: "We zijn enkele jaren geleden begonnen met een inhaalslag om kennis op te bouwen over de flora en vegetatie van de eilanden, omdat het onderzoek door Wageningen University & Research sterk gericht is op de mariene natuur van de Cariben. De nieuwe vondsten illustreren de kennisleemtes die er voor de terrestrische natuur nog zijn in het Caribisch deel van het Nederlands Koninkrijk."

Cyperus distansSchijngenadekruid (Lindernia dubia)

Vegetatie- en floramonitoring

De soorten zijn ontdekt tijdens een cursus vegetatie- en floramonitoring. Deze werd gegeven aan professionals en vrijwilligers van onder andere de natuurbeheerorganisatie Fundacion Parke Nacional Aruba (FPNA).

Tekst: Wageningen Environmental Research