Nature Today

Natuurberichten

Pagina 1 van 4 - 38 Resultaten

In de periode van 13 oktober tot 13 november zijn in Salland op drie locaties dode schapen gevonden. Op 13 oktober te Laag-Zuthmen (Heino), 8 november te Bergentheim en 13 november te Beerzeveld. Daarna, op 13 november, is te..

Lees verder 6 december 2017   1 week oud

Wageningse en Nijmeegse onderzoekers gaan samen een zadenbank opzetten om bedreigde inheemse wilde planten genetisch veilig te stellen. Van de meer dan 1500 soorten wilde planten in Nederland is ongeveer een derde met uitsterven..

Lees verder 2 december 2017   1 week oud

Gratis gegevens? Zo simpel ligt het ook weer niet bij citizen science-projecten. Ze zijn niet zo goedkoop om op te zetten, maar ze kunnen wel heel ‘kosteneffectief’ zijn. De waarde van het werk van vrijwilligers ligt acht tot tien..

Lees verder 1 december 2017   1 week oud

Er is de afgelopen jaren een markt ontstaan voor toepassing van laagwaardig hout als brandstof en binnenkort mogelijk voor bioraffinage. Diverse bosbeheerders spelen hier op in door naast stamhout ook tak- en tophout te verkopen...

Lees verder 27 november 2017   2 wkn oud

Mensen met overgewicht die in een groene of landschappelijk aantrekkelijke omgeving wonen slagen er na een leefstijlinterventie vaker in om hun nieuwe beweegniveau vast te houden. ..

Lees verder 24 november 2017   2 wkn oud

Twee jonge wormen zijn de eerste borelingen in Marsbodemexperimenten aan Wageningen University & Research. Onderzoeker Wieger Wamelink trof ze aan in de grondsoort afkomstig van NASA. Deze bodem is ongeveer gelijk aan de bodem op..

Lees verder 23 november 2017   3 wkn oud

Het Nederlandse stelsel voor agrarisch natuur- en landschapsbeheer met collectieven van boeren staat in Europa zeer in de belangstelling vanwege de vergaande samenwerking tussen boeren. Toch hebben ook andere lidstaten oplossingen..

Lees verder 12 november 2017   1 maand oud

Door allerlei ruimtelijke informatie slim te combineren is er nu voor het eerst een landelijke pH-kaart voor alle natuur op het land. De zuurgraad van de bodem bepaalt voor een groot deel welke processen er in de bodem..

Lees verder 10 november 2017   1 maand oud

Wereldwijd wonen inmiddels meer mensen in grote steden dan op het platteland. Iedere week verhuizen op de wereld 1,5 miljoen mensen naar de stad. In deze groeiende steden met toenemende verharding is de klimaatverandering sterker..

Lees verder 3 november 2017   1 maand oud

Door de stijgende CO2-concentratie en temperatuur groeien open cultuurlandschappen versneld dicht met bomen en struiken. Goed voor de CO2-vastlegging maar nadelig voor het behoud van deze landschappen. Voor het open houden is meer..

Lees verder 26 oktober 2017   1 maand oud