Natuurberichten

Uitgever: Wageningen Environmental Research

Pagina 1 van 23 - 224 Resultaten

Zwemmende otter

Voor een gezonde, levensvatbare otterpopulatie in Nederland moet er uitwisseling kunnen plaatsvinden tussen otters in Nederland en in buurlanden. Dat waarborgt de noodzakelijke genetische variatie. Er blijken in principe voldoende..

Lees verder 14 februari 2024   1 maand oud

Rijk en provincies zien veel potentie in doelsturing om verduurzaming van de landbouw in Nederland te bevorderen. Doelsturing geeft boeren speelruimte om zelf te kiezen welke maatregelen ze willen nemen en biedt mogelijkheden voor..

Lees verder 10 februari 2024   1 maand oud
Extensief kruidenrijk grasland - primair

Recent zijn de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar kruidenrijk grasland. De conclusie is dat productief kruidenrijk grasland een betere basis vormt voor het behoud van bovengrondse biodiversiteit in het agrarisch..

Lees verder 8 februari 2024   1 maand oud
Proefvak met zoden op een dijk

Hoe passen we onze dijken aan zodat ze ons in de toekomst kunnen blijven beschermen? Een team wetenschappers heeft het gebruik van zoden onderzocht. Deze historische techniek kan de Nederlandse dijken op klimaatverandering..

Lees verder 30 januari 2024   1 maand oud
Lentevliegende zwarte sachembij op voederwikke

Sinds 2018 meten onderzoekers van Wageningen University & Research bijen en bloemen in het Geuldal in Zuid-Limburg om te begrijpen hoe de leefomgeving voor bijen kan worden verbeterd. De studie laat zien dat de afgelopen vijf jaar..

Lees verder 26 januari 2024   1 maand oud
Snowy-headed Robin Chat

In een recente studie naar biodiversiteit hebben onderzoekers de universele principes aan het licht gebracht die bepalen hoe dominant of zeldzaam soorten in ecosystemen zijn. De studie laat zien dat slechts een paar procent van..

Lees verder 10 januari 2024   2 mnd oud
Bosgebied in Roemenië

Begin 2024 zal het Europees Parlement definitief stemmen over de Natuurherstelwet. Deze hevig bediscussieerde regelgeving heeft tot doel om het verlies aan biodiversiteit in Europa te stoppen en het tij te keren. Een..

Lees verder 19 december 2023   2 mnd oud
Dierenambulance

Het is nodig om in de kwaliteit van wildopvangcentra te investeren. Eén van de vraagstukken waar deze centra tegenaan lopen, is hoe ze kunnen voldoen aan de beleidsregels van het ministerie van Landbouw, Natuur en..

Lees verder 2 december 2023   3 mnd oud
Plastic afval

Plastic zwerfafval is over de hele wereld een probleem, en de rivieren in Nederland zijn daar geen uitzondering op. Iedereen die wel eens langs een rivieroever heeft gelopen, weet dat je er plastic flesjes, doppen en..

Lees verder 1 december 2023   3 mnd oud

Met het Nationaal Programma Landelijk Gebied zet Nederland in op een transitie om natuur-, water- en klimaatdoelen te realiseren. Daarvoor is het nodig landbouw en natuur meer met elkaar in overeenstemming te brengen. Dat blijkt..

Lees verder 29 november 2023   3 mnd oud