Kleine wintervlinder

Natuurjournaal 21 november 2022

Nature Today
21-NOV-2022 - Bomen vol kleine wintervlinders en pimpelmezen in de tuin.

’s Avonds kunnen boomstammen nu vol zitten met kleine wintervlindermannetjes. Met hun lichtbruine vleugels dichtgevouwen, zitten ze als halfronde zeiltjes op de bomen. Soms met tientallen, soms zelfs met honderden. Ze wachten op de vleugelloze vrouwtjes, die langs de stam omhoog kruipen. De andere twee soorten wintervlinders zijn nu ook te zien. De kleine wintervlinder is er nog tot half december, en in zachte winters soms nog iets langer. Maak de komende weken eens een avondwandeling langs een bos of boomrijk park, en neem je zaklamp mee om de wintervlinders te zoeken.

De pimpelmees herken je aan zijn blauwe petje

Als je de vogels in je tuin voert, heb je ze vast al gezien. Pimpelmezen zijn nu goed vertegenwoordigd in tuinen. Voor veel steden staan ze nu hoog in de lokale vogellijst. Vanaf september tot april zijn er veel pimpelmezen uit Oost- en Noord-Europa hier als wintergast. Ook onze broedvogels zijn hier gebleven, en die trekken vaak in groepjes samen op. Als een struikroversbende dartelen ze door het bos, op zoek naar beukennootjes. Ook in tuinen en steden voelen ze zich thuis, ze weten alle vetbollen te vinden.

Foto’s: Ab H. Baas, Saxifraga; Luc Hoogenstein, Saxifraga