halfgeknotte strandschelp

Natuurjournaal 22 maart 2024

Nature Today
22-MRT-2024 - Baltsende haviken boven het bos en snel schelpen leren kennen.

Als je in de buurt van het strand woont, doe dan morgen ook mee aan de Schelpenteldag! Je leert dan gelijk de veelvoorkomende soorten schelpen kennen. Zwaardschede, nonnetje en kokkel ken je vast wel, maar na de Schelpenteldag weet je ook hoe al die platte, witte schelpen heten en wat het verschil is tussen een stevige en een halfgeknotte strandschelp. Op naar het strand morgen!

Bij haviken zijn de vrouwen een stuk groter dan de mannen en kunnen dus ook grotere prooien vangen

Het lijkt wel alsof alle vogels in de voorjaarsstemming zijn, zoveel stelletjes zie je helemaal hoteldebotel rondhippen en vliegen. Dat geldt zeker ook voor de havik. Deze roofvogels van bos en boomrijke gebieden zijn honkvast én territoriaal. Met baltsvluchten laten ze nu weten welke plek van hen is en showen ze hoe aantrekkelijk ze wel niet zijn. Haviken leven vrij verborgen en die baltsvluchten in het voorjaar zijn dus een goed moment om ze te zien. Vooral met mooi weer schroeven ze op thermiek in cirkels boven het bos. Het nest in een hoge naaldboom gebruiken ze vaak jarenlang achter elkaar. Vroege vogels hebben al gepaard en sommige vrouwtjes beginnen nu met broeden op drie of vier eieren. Dat is het begin van een lange tijd van zorg voor het nageslacht: ruim een maand broeden en dan duurt het nog vijf tot zes weken voor de kuikens groot zijn. Ook daarna worden ze nog wekenlang gevoerd. Haviken jagen vooral op vogels, van formaat spreeuw tot en met grote eend.

Foto's: Foto Fitis - Sytske Dijksen, Saxifraga; Koos Dansen