dagpauwoog - primair

Natuurjournaal 29 maart 2024

Nature Today
29-MRT-2024 - Dagpauwogen moeten de buien afwachten en aan de slag met een natuurvriendelijke tuin.

Regen en zon wisselen elkaar af en ook dagpauwogen moeten daar rekening mee houden. Bij regen vliegen ze niet en wachten ze op een droog plekje beter weer af. Ze houden hun vleugels dan dichtgeklapt. De onderkant is zwart met een grillig patroon, perfecte camouflage voor de overwintering in een holle boom. Als de zon weer schijnt, gaan ze weer vliegen en kun je de vier onmiskenbare pauwogen op de vleugels zien. We zitten nu midden in de vliegtijd van de voorjaarsgeneratie. Mannen vliegen op en neer in een territorium van enkele tientallen vierkante meters om de vrouwen daar te schaken, maar vaak is er na een dag al weer een andere kaper op de kust. De komende tijd zoeken de vrouwen grote brandnetels op om daar aan de onderkant van een blad tientallen eitjes te leggen.

De inheemse gulden sleutelbloem is minstens zo mooi als de bonte caranavalsmix van primula's uit het tuincentrum

Hou je van dagpauwogen, zorg dan dat je ook ergens in de tuin wat brandnetels laat staan voor de ruspen. Het is nu de Week van de Groene Tuin, een mooi moment om groene tuinplannen te maken. Voor meer tuintips kan je bijvoorbeeld terecht bij IVN. De Vlinderstichting heeft een overzicht van planten voor vlinders en rupsen (niet alleen brandnetels gelukkig), ook bij Vogelbescherming vind je veel informatie over een tuin voor vogels (en andere dieren) en RAVON heeft tips voor een amfibievriendelijke vijver. En hoeveel inheemse planten staan er eigenlijk in je tuin? Op Tuinernietin.nl check je of je niet per ongeluk invasieve exoten aan het kweken bent en zie je inheemse alternatieven. Natuurvriendelijk tuinieren doe je met planten die zonder gif zijn opgekweekt en met turfvrije potgrond. Bij tuincentra is dat niet altijd makkelijk te vinden. Gelukkig zijn er ook in het hele land biologische en natuurvriendelijke kwekerijen en steeds meer webwinkels, kijk voor een overzicht op de Biotuinwijzer.

Foto's: Kars Veling, De Vlinderstichting; Bart Vastenhouw, Saxifraga