Gewone margriet

Vogels hebben baat bij inheemse biologische planten in de tuin

Vogelbescherming Nederland
9-APR-2024 - De eerste mooie dagen gaan vaak gepaard met een bezoek aan het tuincentrum. Veel mensen weten niet dat het belangrijk is om te kiezen voor inheemse biologische planten, en kopen met alle goede bedoelingen in het tuincentrum een 'insectenvriendelijke' plant uit de reguliere teelt die ze in de tuin zetten. Helaas zit er op deze planten vaak nog gif met alle gevolgen van dien voor insecten en vogels.

Het aanplanten van vogelvriendelijke planten is van groot belang voor het behoud en herstel van biodiversiteit en het ondersteunen van vogelpopulaties in de tuin. Omdat deze planten moeilijk verkrijgbaar zijn, heeft Vogelbescherming een selectie opgenomen in de webshop

Verhogen biodiversiteit

De inheemse planten zijn aangepast aan de bodem- en klimaatomstandigheden van Nederland, waardoor ze over het algemeen minder onderhoud en irrigatie vereisen dan niet-inheemse soorten. Hierdoor verminderen ze de behoefte aan kunstmatige meststoffen en pesticiden, wat op zijn beurt de bodemgezondheid en waterkwaliteit bevordert. Ze zijn belangrijk in een vogelvriendelijke tuin. Hoe meer verschillende soorten inheemse bloemen of planten je hebt, hoe groter de biodiversiteit zal zijn. Dit biedt een mooi leefgebied voor vogels.

''De planten voorzien in voedsel, beschutting en nestgelegenheid voor verschillende soorten vogels gedurende het hele jaar. Ze bevorderen de aanwezigheid van natuurlijke bestuivers zoals bijen, vlinders en zweefvliegen, die op hun beurt weer dienen als voedselbron voor vogels."

- Timo Roeke, Vogelbescherming Nederland

Citroenvlinder op duifkruid

Selectie biologische planten

Vogelbescherming Nederland heeft ongeveer dertig biologische planten geselecteerd die vogelvriendelijk zijn. Deze tuinplanten zijn, net als alle biologische planten, gekweekt zonder gif, zonder kunstmest en zijn niet genetisch gemodificeerd. Planten van biologische kweek zijn een duurzame en natuurvriendelijke keuze.

Vignet 'Voor extra blije vogels'

Vogelbescherming Nederland hoopt met de selectie aan inheemse planten mensen te helpen een goede keuze te maken voor de juiste planten in de tuin. Diverse planten hebben het vignet 'Voor extra blije vogels'. Deze planten bieden iets extra's in de leefomgeving van vogels, zoals voedselrijke bessen, insectenrijke bloemen of een beschutte plek. Vogelbescherming werkt actief samen met tuincentra en andere organisaties om tuinen en algemeen groen zo vogelvriendelijk en duurzaam mogelijk in te richten.

Foto's: Mark Zekhuis, SaxifragaVogelbeschermingshop