Natuurberichten

Dossier: Bermen

De lengte van alle wegen in Nederland bedraagt ruim 140 duizend kilometer. Dat betekent dat ín Nederland ruim 250 duizend kilometer aan bermen voorkomt. In die bermen komen veel planten- en diersoorten voor. Goed bermbeheer is dus belangrijk voor de biodiversiteit in Nederland. Hieronder alle natuurberichten die over bermen gaan.

kleine vuurvlinder in wegberm

We merken als Vlinderstichting dat er de laatste tijd steeds meer aandacht is voor natuurvriendelijk beheer van bermen en groenstroken. De sterke achteruitgang van biodiversiteit en de insecten in het bijzonder heeft veel mensen..

Lees verder 11 oktober 2020   1 jaar oud
Hazelmuis

Na het grote succes van de quiz over het herkennen van roofdieren lanceert de Zoogdiervereniging nu een quiz over het herkennen van muizen. Eigenlijk gaat deze niet alleen muizen, want wat mensen in de volksmond ‘muizen’ noemen,..

Lees verder 8 oktober 2020   1 jaar oud

De herfst is inmiddels weer begonnen en dat is bij uitstek het seizoen van de paddenstoelen. Jaarlijks zijn er ook weer verhalen over paddenstoelenvergiftigingen in de media. Dit natuurbericht zet feiten op een rijtje en geeft..

Lees verder 23 september 2020   1 jaar oud

We hebben er wat langer op moeten wachten, maar eindelijk komen de boleten weer tevoorschijn op bij kenners veelal bekende locaties. Door de zomerse hittegolf waren de locaties langdurig sterk uitgedroogd geraakt. De regen van..

Lees verder 9 september 2020   1 jaar oud
donker pimpernelblauwtje - primair

Een berm langs een provinciale weg in het Limburgse dorp Posterholt is dinsdag per ongeluk gemaaid in opdracht van het Waterschap Limburg. Daardoor is het laatste leefgebied in Nederland van het donker pimpernelblauwtje, een..

Lees verder 18 juli 2020   1 jaar oud
Berm Gouda

Het was een moeilijke keuze, want er waren veel erg goede kandidaten, maar uiteindelijk is de jury tot een unaniem oordeel gekomen: gemeente Gouda wordt uitgeroepen tot BovensteBesteBermbeheerder van 2020. Al vele jaren worden..

Lees verder 17 juli 2020   1 jaar oud

Nu de laatste jaren de zomers droger en warmer worden, valt er voor liefhebbers van paddenstoelen minder te genieten. Gelukkig kunnen we in een verloren hoekje nog altijd een klein paddenstoelentuintje aanleggen. Met een beetje..

Lees verder 15 juli 2020   1 jaar oud
Natuur voor Elkaar - zie wat jij kan doen, ga voor groen!

Mooie voorbeeldtuinen aanleggen midden in de stad, om zo inwoners van Overijssel te inspireren zelf vaker aan de slag te gaan in de tuin. Het is één van de projecten die Natuur voor Elkaar de komende tijd gaat opzetten, want er is..