Natuurberichten

Pagina 1345 van 1456 - 14552 Resultaten

Kleine Karekiet (foto: Piet Munsterman, Saxifraga)

De trektijd is in volle gang. Veel vogels eten zich moddervet om de lange reis naar Afrika te kunnen ondernemen. Een enkele vogel, zoals de kleine karekiet, weet er zelfs nog een liedje uit te persen. ..

Lees verder 8 september 2009   14 jaar oud
Grootoorvleermuis in winterslaap.

Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft vijf nieuwe rode lijsten gepubliceerd met soorten die in Nederland zijn bedreigd. De lijsten vervangen de oudere rode lijsten voor zoogdieren, reptielen, amfibieën,..

visarend

In de Nieuwkoopse Plassen merk je dat het najaar wordt. Twee visarenden vetten zich op, de eerste smienten zijn gearriveerd en zo’n 20 zilverreigers die in Nederland overwinteren staan in de graslanden. ..

Duindoorn met vruchten

‘Dwars door de duinen’. Zo heet een fraai boek over de natuur in onze kuststreek. Maar een duindoornstruweel op je pad brengt je al gauw op andere gedachten. Daar is met die scherpe doorns geen doorkomen aan...

bloeiende-klimop-GNUF

Klimop bloeit nu. De eerste bloeiende exemplaren konden al vanaf half augustus worden gezien, en vanaf nu bloeit klimop volop. Heerlijk voor veel bijen, zweefvliegen en vlinders. Zo aan het eind van de zomer zijn veel planten..

keizersmantel vrouw klein

In een eerder Natuurbericht werd melding gemaakt van veel waarnemingen van keizersmantel in 2009 en het vermoeden dat deze verdwenen soort zich weer voortplant in Nederland. Inmiddels is het bewijs geleverd. In Zwolle zijn eitjes..

Lees verder 6 september 2009   14 jaar oud
Twee pasgeboren gladde slangetjes. Dat de eerste vervelling aanstaande is, is te zien aan de grijswitte kleur van de loslatende bovenste huidlaag.

De vroege worpen hebben al plaatsgehad, maar de piektijd voor pasgeboren slangen staat voor de deur. De komende maand is het dus speuren naar kluwentjes pasgeboren slangetjes. Pasgeboren addertjes en gladde slangetjes zijn te..