Natuurberichten

Pagina 896 van 1456 - 14557 Resultaten

Gespikkelde champignonparasol in Robbenoordbos

Tijdens een excursie van Paddenstoelenwerkgroep “De Noordkop” naar het Robbenoordbos in de kop van Noord-Holland werd de uiterst zeldzame Gespikkelde champignonparasol gevonden. De Gespikkelde champignonparasol is op wereldschaal..

Lees verder 15 oktober 2014   9 jaar oud
Houtduif

‘In mei leggen alle vogels een ei’. Nee, niet waar! Sommige soorten broeden nog terwijl wij het allang herfstig vinden. De houtduif bijvoorbeeld, die kan tot voorbij oktober bezig zijn met nestelen. Alhoewel veel houtduiven die je..

Lees verder 14 oktober 2014   9 jaar oud
Gallowayrunderen in de kraal in de Vechterweerd

Nu de zomer op z’n laatste benen loopt vangen de beheerders van FREE Nature de kuddes runderen en paarden. Het hele jaar gaan de dieren hun eigen gang. Nu staat de beheerder even aan het stuur. Voor een goede genetische..

Lees verder 14 oktober 2014   9 jaar oud
Noordse woelmuis

Recent werd in de collectie ruimte van Naturalis een aantal oude braakbalpartijen in oude dozen aangetroffen, waarvan de meeste circa 65 jaar geleden verzameld waren. De partijen waren ordelijk per doos bewaard en gerangschikt, en..

Lees verder 13 oktober 2014   9 jaar oud

Meriansborstel is trending topic bij de afdeling Vragen bij De Vlinderstichting, want er worden momenteel erg veel rupsen gezien. Het zijn opvallende dieren met hun witte scheerkwasten en rode pijl, maar veel mensen weten niet..

Bruinvis Schelde

In het voorjaar van 2013 werden meer dan 150 waarnemingen gedaan van bruinvissen in de Schelde en de Rupel. Ondanks een telcampagne van de Vlaamse Zoogdierenwerkgroep, en de inspanningen van honderden mensen die een oogje op de..

Beekprik

De beekprik had het in de vorige eeuw in Noord-Brabant zwaar te verduren. Als bewoner van schone, stromende beken, gingen de populaties in drie van de vier stroomgebieden ten onder aan de bekende boosdoeners: watervervuiling,..

Lees verder 13 oktober 2014   9 jaar oud
De Verborgen vlokslak, een nieuwe en daarmee de 58ste soort Zeenaaktslak in de Nederlandse kustwateren

Deze zomer hebben sportduikers in de Oosterschelde een nieuwe en daarmee de 58ste Nederlandse soort zeenaaktslak aangetroffen. Het betreft Aeolidiella sanguinea, waarvoor hier als Nederlandse naam 'Verborgen vlokslak” wordt..

Lees verder 12 oktober 2014   9 jaar oud
Korenwolfpopulatie dankzij gericht beheer gegroeid

De voorgenomen vergroening van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) van de Europese Unie is op een regelrechte mislukking uitgedraaid. De Nederlandse invulling van het GLB biedt geen stimulans voor boeren om om hun..

Lees verder 10 oktober 2014   9 jaar oud

In het Rotarybos in Merelbeke hebben leerlingen van de Sint-Elooischool 20 houtbetonnen vleermuiskasten opgehangen. De leerlingen zullen mee instaan voor de monitoring ervan. De actie kadert in een studie- en educatieproject van..

Lees verder 10 oktober 2014   9 jaar oud