Natuurberichten

Pagina 975 van 1455 - 14549 Resultaten

Brakelbos

Een Vlaams bos prijkt naast foto’s van andere Europese “wilde wonderen” in een prestigieuze fototentoonstelling die de wereld rondreist. Het gaat om het Hallerbos, een uitgestrekt bosgebied tussen de Zenne en het Zoniënwoud dat in..

Lees verder 25 november 2013   10 jaar oud

In natuurgebied de Bisonbaai in de Geldersche Poort is afgelopen week een zeldzame tweeling Galloways geboren. Nog bijzonderder is dat beide dieren gezond ter wereld kwamen. In het verleden zijn wel vaker tweelingen geboren, maar..

Lees verder 25 november 2013   10 jaar oud
Intocht van Sinterklaas in 1977

Vroege Vogels TV laat aan de hand van archiefbeelden van de intocht van Sinterklaas zien dat de maan tegenwoordig niet zo makkelijk meer door de bomen schijnt als vroeger. Er zit tegenwoordig veel meer (groen) blad aan de bomen op..

Lees verder 24 november 2013   10 jaar oud
Jonge Snotolf op weg naar de Noordzee, Grevelingenmeer, 2013

Op dit moment trekken de laatste jonge Snotolfjes, die dit jaar in de Zeeuwse Delta zijn geboren, naar de Noordzee. Ze zijn op weg naar de diepere gebieden van de Noordzee en de randen van de Noordelijke Atlantische oceaan. Hier..

Lees verder 24 november 2013   10 jaar oud
Tuimelaar. Tursiops truncatus, Azoren
Foto: Steve Geelhoed, IMARES, Wageningen UR

Onderzoekers van IMARES Wageningen UR hebben vier verschillende soorten walvissen en dolfijnen waargenomen bij tellingen vanuit een vliegtuig in het Caraïbisch gebied. Daarnaast registreerden de onderzoekers ook haaien,..

Lees verder 22 november 2013   10 jaar oud

Door de hoge verkeersintensiteit en het dichte verkeersnet belanden in Vlaanderen jaarlijks veel dieren onder de wielen. Na een analyse van het tel- en registratieproject “Dieren onder de wielen” probeert Natuurpunt nu concrete..

Eidereend

Bekende wadvogels, zoals de scholekster en de kluut, brengen te weinig jongen groot. Dat is de conclusie van een rapport dat deze maand verscheen. Van tien soorten werd onderzocht hoeveel jongen er in 2009 en 2010 werden..

Doodshoofdvlieg op zwanenbloem

Plantensoorten die goed gedijen in gebieden met lage concentraties fosfaat, investeren weinig in hun voortplanting. Door de toename van fosfaat in het leefmilieu en de versnippering van fosfaatarme gebieden dreigen deze..

Lees verder 21 november 2013   10 jaar oud

De iepenpage is een zeer zeldzame vlinder die maar op een paar plekken in Nederland voorkomt. In Heerlen, bij de plek waar de soort nog voorkomt, zijn nieuwe iepen aangeplant om het leefgebied van de vlinders te versterken...

Lees verder 21 november 2013   10 jaar oud
boommarter ROLLIN VERLINDE

Begin september konden vrijwilligers met behulp van een cameraval een jonge Boommarter filmen in het natuurgebied Lovenhoek in Vorselaar. Dat is goed nieuws, want het is de eerste keer dat de zeldzame marterachtige er met..

Lees verder 20 november 2013   10 jaar oud