Natuurberichten

Pagina 979 van 1455 - 14549 Resultaten

De Hagmolenbeek nabij Bentelo

Boerenbedrijven kunnen een prima bijdrage leveren aan de kwaliteit van natuurgebieden en het waterbeheer als zij hun bedrijfsvoering aanpassen. Dat concludeert Alterra Wageningen UR op basis van tien jaar onderzoek en vijf jaar..

Lees verder 7 november 2013   10 jaar oud

Vlinders en bijen hebben het moeilijk, onder meer door een gebrek aan voedsel: nectar en stuifmeel. Gesteund door de PostcodeLoterij en samen met de bijenhoudersvereniging (NBV) zorgt De Vlinderstichting de komende jaren voor meer..

Mogelijke doodgereden wolf, noordoostpolder, 5 juli 2013

Donderdagochtend 4 juli 2013, in Luttelgeest in het noorden van Nederland wordt een dode wolf gevonden langs de kant van de weg. Onderzoek wijst uit dat het wel degelijk om een doodgereden wolf gaat en niet om een hybride tussen..

Lees verder 7 november 2013   10 jaar oud
Jonge boommarter (Foto Bram Achterberg)

Afgelopen vijf jaar waren zoogdieren een populair onderwerp als natuurbericht. Deze soortgroep staat maar liefst vijf keer in de Top tien van meest gelezen berichten. Op 18 november vindt de twaalfde trekking in het kader van de..

Lees verder 7 november 2013   10 jaar oud

De week is bij de medewerkers van Stichting Vogelklas Karel Schot met opwinding begonnen. Op maandagochtend trof men bij de ingang van het opvangcentrum aan het Afrikaanderplein in Rotterdam wederom een zeldzame vogelsoort aan...

Tijgerblauwtje

2013 bleek met zijn warme nazomer een voortreffelijk jaar voor trekvlinders. Het aantal meldingen van de Oranje luzernevlinder verveertigvoudigde ten opzichte van vorig jaar en ook de Distelvlinder scheerde hoge toppen. Maar het..

Lees verder 6 november 2013   10 jaar oud

De late en extreem koude lente van dit jaar heeft tot gevolg gehad dat de voortplanting van amfibieën op veel plaatsen later op gang is gekomen. Met als gevolg “late” larven, die onvoldoende tijd gehad hebben om voor de winter hun..

boommarter ROLLIN VERLINDE

Er worden heel wat studies uitgevoerd op zoogdieren, maar de omzetting naar echte beschermingmaatregelen blijft vaak achterwege. Nochtans is het vijf voor twaalf: van de 23 zoogdiersoorten waarover we aan Europa moeten..

Lees verder 5 november 2013   10 jaar oud

De Vogelwerkgroep Zuidoost-Achterhoek telt al veertig jaar de broedvogels in haar gebied. In die periode is de vogelbevolking sterk veranderd. Kenmerkende soorten van het kleinschalig cultuurlandschap, zoals de ortolaan, paapje en..

Lees verder 5 november 2013   10 jaar oud
VOOR EENMALIG GEBRUIK Muntjak

In 1998 werden voor het eerst muntjaks in Nederland in de vrije natuur waargenomen. Het zijn kleine hertjes die vanwege hun geluid ook wel blafhert worden genoemd. De laatste jaren worden ze steeds minder gezien, dit jaar tot nu..

Lees verder 4 november 2013   10 jaar oud