Natuurberichten

Uitgever: Wageningen University & Research

Wageningen University & Research is een internationaal toonaangevende kennisinstelling die essentiële bijdragen levert aan de kwaliteit van leven.

Blauwalg

In de zomer teisteren blauwalgen ons oppervlaktewater. Blauwalgen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid van mens en dier. Officiële zwemwaterlocaties worden vaak goed in de gaten gehouden, maar blauwalgen bloeien ook op..

Lees verder 9 juli 2021   2 jaar oud
Gezenderde raaf EENMALIG GEBRUIK

Op Koningsdag zijn zes raven op de Veluwe voorzien van een GPS-zender. Hierdoor kan voor het eerst in Nederland onderzoek gedaan worden naar verblijfplaatsen en terreingebruik van jonge raven. Wat het extra spannend maakt, is dat..

Lees verder 23 juni 2021   2 jaar oud

Stikstofdepositie beïnvloedt de natuurkwaliteit. Voor ieder habitattype dat gevoelig is voor stikstof is een kritische depositiewaarde (KDW) vastgesteld. Als de stikstofdepositie boven de KDW komt, wordt een negatief effect op de..

Lees verder 17 juni 2021   2 jaar oud

Wageningen University & Research lanceert het Wageningen Biodiversity Initiative (WBI). Binnen dit initiatief werken onderzoekers vanuit alle disciplines samen om de wereldwijde teruggang van biodiversiteit beter te begrijpen en..

Lees verder 16 juni 2021   2 jaar oud
koninginnenpage rups - primair

Er valt nog steeds veel te ontdekken over de ecologische en evolutionaire processen tussen plantenetende insecten en hun waardplanten. De Europese dagvlinders vormen hiervoor een ideaal studieonderwerp. Met een recente studie..

Lees verder 3 juni 2021   2 jaar oud
Aanblik op de Rijksweg A15, de beoogde locatie voor de langste boomgaard van Europa.

Het moet de langste boomgaard van Europa worden: 33 kilometer aan fruit-, laan- en sierbomen, geplant in de groene strook tussen de A15 en het geluidsscherm van de Betuwelijn. De recordlange boomgaard zal het zicht vanaf de..