Natuurberichten

Uitgever: FLORON

FLORistisch Onderzoek Nederland (FLORON) is de soortenbeschermingsorganisatie die zich inzet voor verspreidingsonderzoek naar en bescherming van de wilde planten in Nederland. Samen met honderden vrijwilligers zetten wij de Nederlandse flora op de kaart.

Verdroogde Dennenwolfsklauw

Wolfsklauwen hebben de zomerdroogte van 2018 overwegend slecht doorstaan. Dit werd pijnlijk duidelijk tijdens een wolfsklauwenexcursie van het FLORON-district Gelderland-Midden. Hoe gaat het in de rest van Nederland met deze..

Lees verder 28 mei 2019   4 jaar oud
Veldsalie

De zomer van 2018 staat te boek als extreem warm en droog en ook 2019 laat een bovengemiddeld droge start zien. De gevolgen van deze langdurige droogte zijn nu goed zichtbaar in de vegetatie. Op plekken waar grassen bovengronds..

Lees verder 7 mei 2019   4 jaar oud
Zwartblauwe rapunzel in Twentse beek

Een eeuwenoude beek in het oosten van Twente herbergt een aantal zeldzame en bedreigde plantensoorten. Soorten zoals Zwartblauwe rapunzel en Schedegeelster staan er in het voorjaar volop in bloei, maar makkelijk hebben ze het..

Lees verder 9 april 2019   5 jaar oud
Berm in Rotterdam

Bloemrijke bermen met inheemse planten spelen een belangrijke rol in het behoud en de bescherming van insecten. De vraag naar bermen met gebiedseigen bloemrijke plantensoorten neemt enorm toe in Nederland. Wat is hiervoor nodig en..

Lees verder 26 maart 2019   5 jaar oud
Gewone dotterbloem

Met de stijgende temperaturen schieten ook de voorjaarsbloeiers weer uit de grond. Welke planten kun je nu tegenkomen en waarom bloeien ze uitgerekend nu?..

Lees verder 12 maart 2019   5 jaar oud
Jonge scheut Japanse duizendknoop

Japanse, Sachalinse en Bastaardduizendknoop staan bekend als zeer moeilijk uit te roeien invasieve exoten met een enorme groeikracht. Uit onderzoek in het Gelderse Heveadorp blijkt dat het combineren van verwijdering van het..

Lees verder 26 februari 2019   5 jaar oud
Schaap

Door de grote gelijkenis met de andere meldesoorten is de verspreiding van Gesteelde spiesmelde slecht bekend. Van de Waddeneilanden, Vlieland uitgezonderd, en de noordelijke provincies was de soort nog niet bekend. De eerste..

Lees verder 12 februari 2019   5 jaar oud
Kiemplanten Parnassia

In Nederland worden 70 wilde plantensoorten ernstig bedreigd. Uitsterven van deze soorten heeft een negatieve impact op de biodiversiteit, omdat insecten, zoogdieren en vogels afhankelijk zijn van deze plantensoorten. Het Levend..

Lees verder 29 januari 2019   5 jaar oud
Welriekende ganzenvoet op rivierstrand bij de Millingerwaard. bron Willem Braam.

De laatste decennia worden er in ons land steeds meer planten uit warmere klimaatgebieden waargenomen. Aanvankelijk is het voorkomen onbestendig en blijft het onduidelijk in hoeverre deze soorten ingeburgerd zijn. Uit..