Natuurberichten

Uitgever: SoortenNL

Pagina 2 van 20 - 194 Resultaten

Heggenlandschap

Vanaf 1 januari 2024 is de Wet natuurbescherming opgegaan in de Omgevingswet. Op 5 maart organiseert SoortenNL een webinar over de gevolgen van deze wijziging voor iedereen die zich bezighoudt met natuur. Vier experts bekijken hoe..

Lees verder 7 februari 2024   3 mnd oud
Kamerleden

Elf organisaties hebben deze week een 'landschapspetitie' aangeboden aan de Tweede Kamer, met de oproep: ‘Zet het Nederlandse landschap weer op de kaart!’ De petitie, met landschapskaart, werd overhandigd door directeur-bestuurder..

Lees verder 1 februari 2024   3 mnd oud
Kennisspecial - primair

Ben je tussen de 16 en 30 jaar oud en wil je meer weten over de natuur? Doe dan mee met de gratis Kennisspecial ‘Soorten herkennen en beschermen’ en ontdek welke planten- en diersoorten in Nederland voorkomen, waar je ze kan..

Lees verder 27 januari 2024   4 mnd oud
Moerputten - primair

De commissie natuur, landbouw en voedselkwaliteit van de Kamer in nieuwe samenstelling, toonde zich tijdens het debat van 21 december niet of nauwelijks bewust van de stand van zaken in de natuur. Uit de 9e voortgangsrapportage..

Lees verder 12 januari 2024   4 mnd oud
Zonnende citroenvlinder - primair

Veel vlinders die hier ’s zomers vliegen leven maar een paar dagen of hooguit weken. De citroenvlinder kan bijna een jaar oud worden. Niet alleen omdat het een sterk gebouwde vlinder is, maar ook omdat hij een groot deel van dat..

Lees verder 11 januari 2024   4 mnd oud
Bosmuis - primair

De dwergmuis doet zijn naam eer aan, want het is een klein muisje, het kleinste knaagdier van Europa. Je krijgt hem niet gemakkelijk te zien, maar juist aan het einde van het jaar loont het op expeditie te gaan door een jungle van..

Lees verder 25 december 2023   5 mnd oud
Gele trilzwam - primair

Trilzwammen zijn winterpaddenstoelen. Met zacht winterweer heb je grote kans om ze te vinden. Bij vorst verschrompelen ze, om na de dooi weer op te zwellen. Gele trilzwam valt door zijn kleur meteen op in het winterlandschap...

Lees verder 18 december 2023   5 mnd oud
Still uit documentaire Groenkijkers

Liefde voor de natuur begint bij goed kijken. En daarom lanceren SoortenNL, Docmakers en Impact Makers de campagne #iedereenwordtgroenkijker en gaan we op tournee met de documentaire Groenkijkers...

Lees verder 11 december 2023   5 mnd oud
klein kruiskruid - primair

Klein kruiskruid is de absolute winnaar van de Eindejaars Plantenjacht van vorig jaar. Deze taaie winterbloeier trotseerde onder andere het Madeliefje en Straatgras. Wat maakt Klein kruiskruid een winnaar? En doe jij dit jaar mee..

Lees verder 11 december 2023   5 mnd oud
vrijwillige waarnemer - primair

Donderdag 7 december was de dag van de vrijwilliger. De Vlinderstichting is enorm blij met de duizenden mensen die, in hun vrije tijd, op zoek gaan naar vlinders en libellen, en die gegevens ook op de juiste manier doorgeven. Door..

Lees verder 8 december 2023   5 mnd oud