Natuurberichten

Uitgever: SoortenNL

Pagina 2 van 19 - 186 Resultaten

klein kruiskruid - primair

Klein kruiskruid is de absolute winnaar van de Eindejaars Plantenjacht van vorig jaar. Deze taaie winterbloeier trotseerde onder andere het Madeliefje en Straatgras. Wat maakt Klein kruiskruid een winnaar? En doe jij dit jaar mee..

Lees verder 11 december 2023   3 mnd oud
vrijwillige waarnemer - primair

Donderdag 7 december was de dag van de vrijwilliger. De Vlinderstichting is enorm blij met de duizenden mensen die, in hun vrije tijd, op zoek gaan naar vlinders en libellen, en die gegevens ook op de juiste manier doorgeven. Door..

Lees verder 8 december 2023   3 mnd oud
uitdaagrecht - primair

Zie jij in jouw omgeving kansen om biodiversiteit te versterken? Wil je als bewoners samenwerken met jouw gemeente, provincie, of waterschap om dit aan te pakken? Ben je benieuwd naar mogelijkheden om als vrijwilliger aan de slag..

Lees verder 6 december 2023   3 mnd oud
Kleine winterjuffer parend - primair

Als je rond een uur of vijf, zes, in het donker naar huis fietst en je ziet in het lamplicht wittige vlindertjes vliegen, dan zijn dat vast de mannetjes van de kleine wintervlinder. De vrouwtjes zijn het zeker niet, want die..

Lees verder 4 december 2023   3 mnd oud
Zeedahlia - primair

Wie bij eb aan zee scharrelt op dijken, piertjes of mosselbanken, komt ze zeker tegen: zeeanemonen. Er komen in ons land meerdere, vaak betoverend mooie soorten voor. Het lijken net bloemen, maar het zijn dieren; bloemdieren. Om..

Lees verder 27 november 2023   4 mnd oud
Uur U Zeeland - primair

Op 8 december organiseren SoortenNL en De Kift een gesprek met de streek in Zeeland. De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn. Dat kan angst inboezemen, maar ook hoop geven. Om de crisis op het gebied van klimaat en biodiversiteit..

Lees verder 25 november 2023   4 mnd oud
Pissebeddenweek - primair

Iedereen kent de pissebed. Het is één van de eerste beestjes waar je als klein kind mee in aanraking bent gekomen. Ze zitten namelijk onder bijna elke bloempot in de tuin. Dat gaat dan om de vijf typische “tuinsoorten”. Maar er..

Lees verder 20 november 2023   4 mnd oud
Uur U Groningen - primair

De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn. Dat kan angst inboezemen, maar ook hoop geven. Om de crisis op het gebied van klimaat en biodiversiteit te keren, moet alles overal anders. In Zuidoost-Groningen gaan we in gesprek met de..

Lees verder 16 november 2023   4 mnd oud
duinsterretje - primair

Mossen hebben vaak een bescheiden formaat. Ze zijn soms nog geen centimeter lang en lastig op te merken. Vanwege dit kleine formaat zijn ze vaak niet dominant in het landschap aanwezig, maar dit geldt niet voor alle mossen. In de..

Lees verder 13 november 2023   4 mnd oud
Symposium soorten - primair

Soms lijkt het wel alsof soorten niets anders zijn dan dure verplichtingen die we moeten beschermen omdat we dat nu eenmaal in Europa hebben afgesproken. Deze merkwaardige interpretatie van de habitatrichtlijn kom je eigenlijk..

Lees verder 10 november 2023   4 mnd oud