Natuurberichten

Pagina 1 van 1006 - 10052 Resultaten

LandvanWaarde is een nieuw model voor agrarisch natuur- en landschapsbeheer in Nederland. Het is ontstaan vanuit de conclusie dat het niet goed gaat met de biodiversiteit in het boerenland en dat de bestaande subsidiesystematiek..

Lees verder 26 mei 2020   7 uur oud

Op steeds meer plekken in Nederland plant men bomen en struiken die voedsel of andere waardevolle producten opleveren. Denk aan walnoten, hazelnoten, kastanjes en fruit zoals rode bes en honingbes. Maar ook populieren om kisten of..

Lees verder 26 mei 2020   18 uur oud

Deze week begint de piekperiode van het graspollenseizoen. Ruim twee miljoen Nederlanders met een graspollenallergie zullen ernstige hooikoortsklachten ondervinden. Door de droogte is een vroege piek mogelijk voorkomen. De droogte..

Lees verder 26 mei 2020   21 uur oud

Knoopkruid en tegendraadse waterpieper...

Lees verder 26 mei 2020   21 uur oud

De Spaanse stierspin staat op de Europese Habitatrichtlijn van beschermde soorten. Met enige regelmaat komt ze per ongeluk in ons land terecht met de import van olijfbomen. Bij een vondst ontstaat meestal consternatie, met..

Lees verder 25 mei 2020   1 dag oud

Je ziet het al wanneer je langs de natuurgebieden Vlijmens Ven en Vughtse Gement rijdt. Waar aan de zuidkant van Den Bosch de flats uit de grond schieten, ontwikkelt de natuur zich aan de andere kant van de Spoordijk minstens zo..

Lees verder 25 mei 2020   1 dag oud

De Vlinderstichting en de Europese koepelorganisatie Butterfly Conservation Europe (BCE) zijn voorzichtig hoopvol over de toezeggingen in de EU-biodiversiteitsstrategie voor 2030 die vorige week is gepubliceerd. Snelle..

Lees verder 25 mei 2020   1 dag oud

Jonge mollen en groenlingen verlaten hun nesten...

Lees verder 25 mei 2020   1 dag oud

Op dit moment is er een groot draagvlak voor de aanplant van bomen. Meer bomen is gunstig voor de CO2-huishouding, voor het vangen van fijnstof en biedt nieuwe mogelijkheden voor een gevarieerd landschap met meer biodiversiteit...

Lees verder 24 mei 2020   2 dgn oud

Slaat de koe haar tong om die veel te scherp smakende kraailook of om die lekkere graspol? In de wisselwerking tussen planten, planteneters en roofdieren zijn talloze overlevingsstrategie├źn ontstaan. Zo ontwikkelde kraailook..

Lees verder 24 mei 2020   2 dgn oud