Natuurberichten

Uitgever: Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica (IBED)

Het Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica – of kortweg IBED - van de Universiteit van Amsterdam is een onderzoeksinstituut waar ruim 150 onderzoekers hun expertise op het gebied van ecologie, evolutie, aardwetenschappen en milieukunde combineren om te begrijpen wat de drijvende krachten zijn achter de veranderingen die we in onze natuurlijke omgeving zien.

Fireworks and birds

Tot een afstand van tien kilometer hebben vogels last van het massaal afsteken van vuurwerk zoals gebeurt tijdens Oud en Nieuw. Dat blijkt uit gegevens van weerradars en vogeltellingen. Onderzoekers van de UvA pleiten voor grote..

Lees verder 12 december 2023   4 mnd oud
Kleine zwaan (Cygnus bewickii)

Kleine zwanen vliegen bij warm weer minder ver tijdens hun herfsttrek. Klimaatverandering heeft dan ook geleid tot een verschuiving van het wintergebied. Voor het eerst konden Nederlandse vogelonderzoekers de specifieke keuzes..

Lees verder 6 oktober 2023   6 mnd oud
gentiaanblauwtje - primair

De levensvatbaarheid van het gentiaanblauwtje staat onder druk. Een stikstof- en droogtegevoelige habitat, een zeldzame waardplant en waardmieren waarover nog veel onbekend is, zorgen voor veel vragen over de beste route naar..

Lees verder 20 september 2023   7 mnd oud
Parende motten

Mannelijke motten halen een ingrediënt van het feromoon dat zij gebruiken tijdens de balts uit planten. Dit ontdekten onderzoekers van de UvA en de North Carolina State University. Begin augustus publiceerden zij hierover in het..

Lees verder 15 augustus 2023   8 mnd oud
Stuifkuil in grijs duin

In de duinen is de depositie van stikstof sinds het begin van de jaren negentig flink afgenomen. Dat heeft geleid tot minder hoge en minder dichte grasmatten in het duinlandschap. Goed nieuws, want de bodem krijgt nu meer zonlicht..

Lees verder 22 mei 2023   10 mnd oud
Chimpansee

Lang dachten biologen dat chimpansees hun nesten maar zelden op de grond bouwen. Nieuw onderzoek toont aan dat dit juist een belangrijke component is van het gedragsrepertoire van een ondersoort in Congo. Het onderzoek, waaraan..

Lees verder 31 maart 2023   1 jaar oud
Proefopstelling met algen-consumerende mosselen nadat de mosselen psychofarmaceutica in hun cellen hebben opgenomen.

Meer dan een miljoen Nederlanders gebruiken medicijnen tegen geestesziekten zoals depressies en psychoses. Resten daarvan zijn in rioolwater te vinden. Na intensieve behandeling wordt ons rioolwater uiteindelijk geloosd in het..