ijsvogelnieuw

IJsvogel zoekt vrouwtje om nestje te bouwen

Vogelbescherming Nederland
27-MEI-2009 - Wat in Nederland dit jaar niet lukt, kunnen ze in Duitsland wel: een broedende ijsvogel op camera vastleggen. In de winter werden er al camera’s van Beleef de Lente rond het nest van de ijsvogel in Leusden gehangen, om mee te kunnen kijken in de kraamkamer. Helaas zonder succes; het mannetje kan maar geen geschikt vrouwtje vinden.

Bericht uitgegeven door de Vogelbescherming op woensdag 27 mei 2009

Wat in Nederland dit jaar niet lukt, kunnen ze in Duitsland wel: een broedende ijsvogel op camera vastleggen. In de winter werden er al camera’s van Beleef de Lente rond het nest van de ijsvogel in Leusden gehangen, om mee te kunnen kijken in de kraamkamer. Helaas zonder succes; het mannetje kan maar geen geschikt vrouwtje vinden.

Een blauwe flits begeleid door een kenmerkende hoge scherpe roep zijn vaak de eerste tekenen die men van een ijsvogel te zien en horen krijgt. IJsvogels zijn met hun oranje en blauwe kleuren een opvallende verschijning, die je regelmatig tegenkomt in de omgeving van beekjes en rivieren met zoet, stromend water. Dat is ook de plek waar ze hun nest bouwen: een holletje in een steile oever.

Foto: Marcel HierckVorig jaar zagen we, met dank aan de camera’s, de meest prachtige beelden van een ijsvogelpaartje - parend, elkaar visjes voerend, het kon niet op. Dit jaar wil het maar niet lukken, omdat het mannetje nog geen geschikt vrouwtje gevonden heeft. Echter, dat wil niet zeggen dat hij het erbij laat zitten. Het broedseizoen duurt nog lang en "onze man" zal er alles aan doen om een vrouwtje van een ander mannetje af te pakken. Normaal gesproken blijven ijsvogels elkaar gedurende het broedseizoen trouw, maar bij 10 tot 20 procent wil een vrouwtje nog weleens van partner wisselen. En aangezien ijsvogels 2 á 3 nestjes per seizoen leggen, bestaat er gelukkig nog steeds de kans dat we veel moois voor de camera te zien krijgen.

Daar waar het onze ijsvogel in Leusden nog niet gelukt is, heeft het 'camera'paartje in Duitsland meer succes. Maar liefst zeven jongen zijn live voor de camera geboren. Het dagelijkse gezinsleven van dit ijsvogelpaartje met hun kroost is te volgen op www.nabu.de . Benieuwd of de Nederlandse ijsvogel nog aan het broeden slaat? Kijk dan op Beleef de Lente.

Tekst: Marieke Dijksman, Vogelbescherming Nederland