Bloedheet weer slecht voor Hollandse paddenstoelen

Nederlandse Mycologische Vereniging
15-SEP-2016 - Het weer van de afgelopen weken is voor de ontwikkeling van veel paddenstoelen niet ideaal geweest. Er waren de afgelopen warme weken veel minder paddenstoelen te zien, dan we onder normale weersomstandigheden in september zouden verwachten. Ook zijn veel paddenstoelen aangevreten door insecten en slakken.

In het begin van vorige week heeft het in een groot deel van het land nog flink geregend. Daarna is het kwik weer snel gaan stijgen naar temperaturen van soms dertig graden Celsius. Veel te warm voor de tijd van het jaar. Veel paddenstoelen, als ze al tevoorschijn waren gekomen, hielden het niet lang vol en waren weer snel verdwenen. Vooral fragiele paddenstoelen zoals inktzwammen en franjehoeden lieten zich nauwelijks zien. Door de hoge temperatuur waren er nog veel insecten, geleedpotigen en slakken. Vooral het grote aantal slakken van dit jaar is desastreus met alle gevolgen van dien voor de paddenstoelen. Veel paddenstoelen worden aangevreten of verdwijnen zelfs voortijdig.

Zelfs de dodelijk giftige Kleverige knolamaniet wordt aangevreten door allerhande organismen

In de eerste helft van september was het voor veel soorten paddenstoelen te droog en te warm. Er waren minder paddenstoelen dan andere jaren. Ook in vochtige terreinen vielen de aantallen paddenstoelen tegen. De plaatjeszwammen waren veelal aangevreten door insecten. September is altijd een favoriete maand geweest om naar paddenstoelen uit te kijken, of dat in de toekomst zo blijft is een kwestie van hopen. Vocht en omgevingstemperatuur zijn nu eenmaal belangrijke factoren voor paddenstoelen.

Niet teleurgesteld

Hoewel veel paddenstoelen het in onze tijd moeilijk hebben gekregen, zijn paddenstoelen als groep behoorlijk flexibel. De laatste decennia worden er in Nederland in toenemende mate nieuwe soorten paddenstoelen gevonden. Een deel van deze nieuwe soorten zijn hier omdat het veranderde klimaat het ze mogelijk maakte zich hier te vestigen. Dit zijn niet alleen kleine en door hun grootte onopvallende paddenstoelen, maar bijvoorbeeld ook grote bontgekleurde boleten. Zo konden we ook dit jaar weer een aantal Fraaie roodnetboleten (Boletus  legaliae) verwelkomen en niet alleen in het rivierengebied, waar ze als kleipaddenstoel voor het eerst werden gevonden, maar tegenwoordig ook elders in het land. Andere zeer kleurrijke maar zeldzamere boleten uit zuidelijker regionen zijn de Roodpurperen boleet (Boletus rhodopurpureus) en de Ossenboleet (Boletus torosus). Zo blijkt weer dat paddenstoelen als groep flexibel zijn.

Tekst en foto's: Martijn Oud, Nederlandse Mycologische Vereniging