Kleine poppenrover, GNU Free Documentation License

Zeldzame kevers door talrijke rupsen

12-JUN-2010 - Op landgoed Oud Groevenbeek zijn kleine poppenrovers gevonden. Deze zeldzame kevers doen zich te goed aan de rupsen van onder meer de wintervlinder en de eikenbladroller. Nuttig, nu er veel rupsen zijn.

Kleine poppenrover (foto: Evanherk; GNU Free Documentation License)De kleine poppenrover is een zeldzame kever. Op de percelen waar de kever nu is aangetroffen, zijn de stammen nog maar kort geleden afgezaagd. De kleine poppenrover leeft normaal gesproken in de kruinen van bomen en valt daarom meestal niet zo op. In het afgezette eikenhakhout zaten de kevers aan de bovenkant van de afgezette stammen en waren daardoor goed zichtbaar. De kever is een goed voorbeeld van het vermogen van de natuur om plagen te voorkomen en zelf weer voor een natuurlijk evenwicht te zorgen.

Het hakhout op landgoed Oud Groevenbeek (Gelderland) is gebaseerd op een eeuwenoude vorm van bosbeheer. Door regelmatig de stammen laag bij de grond af te zagen, vormen zich telkens nieuwe stammen. Vroeger werd de schors van deze stammen gebruikt voor de winning van 'eek'. Deze eek werd weer gebruikt voor het looien van leer. In de huidige tijd is hakhoutbos vooral landschappelijk aantrekkelijk en waardevol voor allerlei planten en dieren zoals verschillende soorten vogels, kleine zoogdieren en insecten.

Bron: Natuurmonumenten