Koolmees voert jong

Jonge dieren meestal niet hulpeloos

De Natuurkalender
9-MEI-2010 - In dit seizoen brengen mensen met de beste bedoelingen veel hulpeloos lijkende jonge zoogdieren en vogeltjes bij de opvangcentra binnen. Vaak zijn deze jonge dieren echter niet hulpeloos, de ouders zijn nog gewoon in de buurt. Dus let op, want eenmaal aangeraakt door mensen zullen de ouders de jongen echt verstoten.

Bericht uitgegeven door De Natuurkalender op [publicatiedatum]

Het is lente en dat is te zien aan de dieren om ons heen. Overal zijn de nieuwste generaties van onder andere eenden, zangvogels en konijnen te bewonderen. Maar soms kan het zijn dat u tijdens uw wandeling zo'n eerste generatie alleen in het gras ziet zitten. Wat te doen?

Haas (Foto: Marek Szczepanek; GNU-Licentie voor Vrije Documentatie)Hazen hebben een bijzondere wijze van hun jongen grootbrengen. De moeder laat de jongen namelijk meteen na de geboorte achter. Dat is geen probleem, want jonge hazen zijn nestvlieders. Ze worden met vacht en open ogen geboren. De eerste paar dagen blijven ze nog samen in het nest, een ondiepe kuil, maar daarna gaan ze alleen op pad. De moeder roept de jongen alleen net na zonsondergang bij elkaar om ze te zogen. Omdat de jonge haasjes dus praktisch altijd alleen zijn, lijken ze verlaten en gaan mensen naar ze toe. Zou u ze aanraken dan draagt u mensengeur op de haasjes over en zal de moeder ze verstoten. Dit geldt overigens ook voor andere jonge zoogdieren zoals reekalfjes, jonge konijnen en eekhoorns. Neem ze daarom nooit meteen mee. De jongen van wilde zoogdieren hebben bovendien melk nodig van specifieke samenstelling. Van een willekeurige soort melk worden ze namelijk ernstig ziek. Wanneer het niet anders kan is water voor de korte termijn de beste optie.

Koolmees voert jong (Foto: Harvey van Diek)Mensen zien ook regelmatig jonge vogels op de grond rond huppelen zonder dat de ouders in de buurt lijken te zijn. Een groot aantal vogels broedt in open nesten en de jonge vogels willen nog wel eens uitvliegen zonder dat ze ook daadwerkelijk kunnen vliegen. Voorbeelden van dit soort vogels zijn: merels, lijsters, mussen en duiven. Maar de ouders houden deze vogeltjes weldegelijk nauwlettend in de gaten en voeren ze dus ook nog. Enkel wanneer het jonge vogeltje met zekerheid te jong (kaal), gewond, natgeregend of wees is, doet u er verstandig aan het op te pakken. Een andere reden kan ook een directe bedreiging van bijvoorbeeld een kat of hond zijn.

Maar voor alle wilde dieren geldt, de overlevingskans is vele malen groter wanneer hun eigen ouders ze opvoeden dan wanneer mensen dit doen.

Tekst: Lysanne Snijders, De Natuurkalender