dagpauwoog winter klein

Vlinders in bunkers

De Vlinderstichting
4-JAN-2010 - Een controleur van overwinteringsplekken van vleermuizen in de duinen vindt deze winter meer dagpauwogen en kleine vossen dan de afgelopen jaren. De winter is nog niet afgelopen, maar het lijkt met deze soorten goed te gaan.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op maandag 4 januari 2010

Dagpauwogen en kleine vossen overwinteren vaak binnenshuis en in schuurtjes en bunkers. Tijdens de controle van bunkers in de duinen vond Ruud Luntz - beheerteam medewerker van Natuurmonumenten - de afgelopen weken meer dagpauwogen en kleine vossen dan in de afgelopen jaren. Dat wil nog niet direct zeggen dat het een goede winter is voor deze twee vlindersoorten, want er kan nog van alles gebeuren. Als het al vroeg warm wordt zullen de vlinders actief worden. Dat kost ze enorm veel energie. Koelt het weer af dan moeten ze opnieuw in hun winterslaap raken en ook dat kost de nodige energie. Als dit een aantal keer gebeurt raken de vlinders uitgeput en zijn ze dood als het voorjaar aanbreekt.

Er loert nog een ander gevaar, namelijk de vleermuizen. Met name grootoorvleermuizen hebben nogal eens zin in een lekker hapje tijdens hun overwintering. De voor hun neus hangende dagpauwogen zijn dan wel een erg makkelijke prooi. Er worden er op deze manier nogal eens wat opgegeten. Dit wordt trouwens ook door de temperatuur beïnvloed. Als het flink koud is zullen ook de grootoorvleermuizen redelijk diep in slaap zijn en dat bederft de eetlust.