Gewone flamingo GNU-licentie voor vrije documentatie,

Knalroze flamingo’s op Scheelhoek

25-MRT-2010 - Twee stagiaires van boswachter Jan de Roon zagen een groep flamingo’s tijdens hun werk op Scheelhoek. Zij waren daar vogels aan het inventariseren, maar hadden deze knalroze flamingo’s niet verwacht.

Bericht uitgegeven op donderdag 25 maart 2010

Twee stagiaires van boswachter Jan de Roon zagen vorige week een groep flamingo’s tijdens hun werk op Scheelhoek. Zij waren daar vogels aan het inventariseren, maar hadden deze knalroze flamingo’s niet verwacht.

Flamingo's in NederlandGewone flamingo
‘Je zou het niet zeggen, maar in Nederland worden er vaker flamingo’s gezien in de winter. Ze zitten dan meestal bij ons in de Delta’ vertelt boswachter Jan de Roon. Naast broedkolonies in Zuid-Europa is er ook een op de grens van Nederland en Duitsland. De vogels in Scheelhoek (Zuid-Holland) vertrekken waarschijnlijk snel richting een broedkolonie om met een nest te beginnen.

Handige snavel
De groep op Scheelhoek bestond uit twee soorten, Chileense en Europese. In totaal waren ze met 19 vogels. Met hun handig gevormde snavel zwaaien ze door ondiep water om visje, en garnaaltjes te vangen. De Roon: ‘Het is een bijzonder uitzicht, die roze stipjes in de verte!’

Lees meer over de flamingo in Nederland bij Vogelbescherming Nederland.

Bron: Natuurmonumenten