Groot hoefblad

Hoefblad komt kijkje nemen

FLORON
17-MRT-2011 - Hoefblad hoort bij het voorjaar, net als de tjiftjaf en de eerste vinkenslag. Bloemen van Klein hoefblad waren er al, en nu de temperaturen zijn gestegen steekt ook Groot hoefblad weer zijn kop boven de grond.

Bericht uitgegeven door FLORON op [publicatiedatum]

Mannelijke planten van Groot hoefblad (foto: Wout van der Slikke)

Zo’n grote bloeiwijze van Groot hoefblad (Petasites Hybridus) vlak boven de grond is opvallend. Vooral omdat er nog geen blad te zien is. Dat hebben de hoefbladen gemeen: hun opvallende bloemen verschijnen nog voor de bladen zich ontwikkelen. In dat opzicht zijn het de bloesembomen onder de kruidachtige planten.

Hoefbladsoorten behoren tot de composieten of asterachtigen. Hun bloemhoofdjes bestaan uit vele, voornamelijk buisvormige, bloemetjes bijeen. Bij Groot hoefblad vormen deze bloemhoofdjes tezamen weer een grote bloeiwijze. Daar zijn er twee verschillende van, want Groot hoefblad is een tweehuizige soort. Een plant is of mannelijk of vrouwelijk, en dat is aan de bloem te zien. Opmerkelijk is dat planten van beide geslachten niet door elkaar voorkomen: we hebben dus te maken met geheel mannelijke of geheel vrouwelijke populaties. Als gevolg hiervan werden beide geslachten lange tijd zelfs als aparte soorten beschouwd.

Hoewel de planten wel insecten aantrekken (het is een van de eerste nectarbronnen voor bijen) komt effectieve bestuiving en zaadzetting in Nederland weinig voor. Verbreiding van de soort vindt in ons land vooral plaats via de losgeraakte delen van de wortelstok. Die groeien op de voedselrijke plekken waar ze terechtkomen uit tot een uitgebreid netwerk en laten daarbij weinig ruimte voor andere soorten. Daar komt bij dat de enorme bladen van de plant straks alle licht wegnemen. Waar hoefblad komt kijken, valt straks dus maar weinig te zien.

Tekst en foto: Wout van der Slikke, FLORON